Reklame i spill er ikke et ukjent fenomen. Markedsføring skjer omtrent i alle deler av samfunnet vårt. Hemmeligheten, sett fra et markedsføringsperspektiv, er å bruke reklame akkurat der det har størst virkning. Det vil si, bruke reklamer i de situasjoner der målgruppen legger merke til dem.
Dronningen vil ha deg!
Det britiske forsvaret trenger friskt blod, og utfylling av rekkene sine. Nærmere bestemt, de trenger mennesker mellom 18 og 34 år. Et etterretningsbyrå som jobber for den britiske regjeringen skal etter sigende lansere en seks uker lang reklamekampanje på Xbox Live, som skal inkludere reklame på dashbordet og bannere inne i spill.
Kampanjen skal promotere de ulike karrieremuligheter som finnes i forsvaret. Nøyaktig hva reklamen skal inneholde utover det, kommer ikke frem. Sannsynligvis vil reklamene ligne på de videoene som vårt eget forsvar viser på tv og kino.
Americas Army
Det å kombinere elektronisk underholdning med rekruttering er ikke et helt ukjent fenomen. Det amerikanske forsvaret har allerede et populært og effektivt rekrutteringsprogram som heter Americas Army. Her viskes skillet mellom virtuell og virkelig tjenestegjøring enda mer ut, da det skal skildre hverdagen i forsvaret. Selvfølgelig uten latrinegraving. Med spillet følger det også instrukser på hvordan du melder deg på nærmeste rekrutteringskontor.
(Kilde: Computer and Videogames)