Fredag annonserer Norsk filminstitutt (NFI) at det bevilges 3,1 millioner kroner til utvikling av norske spill i 2010. Funcoms rollespill for barn, Pets vs. Monsters, får en halv million kroner i utviklingsstøtte fra Norsk filminstitutt. Til sammen har spillet dermed fått utviklingstilskudd på rekordhøye to millioner kroner.
Dette er det høyeste utviklingstilskuddet som hittil er gitt til ett enkelt spillprosjekt, skriver NFI i pressemeldingen.
– Vi fikk inn veldig mange sterke søknader i denne runden. Det er hard konkurranse om midlene fordi prosjektene stadig blir bedre, sier produksjonsrådgiver for spill Kaja Hench Dyrlie i NFI i en kommentar.
Ravn Studio får mesteparten av potten med én million kroner til onlinespillet Miljøagentene. Fifth Season AS får 750 000 kroner til sitt sci-fi-spill AD2460. Utvikleren er kjent for blant annet nettspillet Planetarion.
Flere saker fra Spillmagasinet.no:
Nedenfor kan du lese om alle spillene som fikk støtte fra Norsk filminstitutt i denne omgangen.
- Funcom får 500 000 kroner til spillet Pets vs. Monsters – et rollespill for barn, der man kan samle ulike typer kjæledyr og egenskaper gjennom å utforske en eventyrverden. Spillet har nå i alt fått tilskudd fra filminstituttet på 2 000 000 kroner, det høyeste utviklingstilskuddet som hittil er gitt til ett enkelt spillprosjekt.
- Ravn Studio får 1 000 000 kroner til spillet Miljøagentene, et onlinespill beregnet på barn mellom 6 og 12 år der Miljøagenter kjemper for å redde jorda. Ravn Studio har de siste årene blant annet gitt ut Englekræsj og Flåklypa på DS.
- Fifth Season AS får 750 000 kroner til AD2460, et onlinespill der spilleren befinner seg i en fjern framtid hvor flere sivilisasjoner kjemper om universets ressurser. Fifth Season har stått bak nettspillet Planetarion, som fikk stor oppslutning.
- Basbergs Gatada Games får 100 000 kroner til spillet Lookit. Spillet utvikles for Wii og gir familier mulighet til å samarbeide og konkurrere med hverandre og andre familier på nett. Lookit er også planlagt lansert til Natal.
- Mediacircus E AS får 250 000 kroner til spillet Inklings, som utvikles for iPhone. Inklings henter inspirasjon blant annet fra tradingcards som Pokemon og virtualpets som Tamagotchi.
- Hyper Interaktiv AS får 500 000 kroner til Facebook-spillet Mogul, som har ungdom fra 13 år som målgruppe. Mogul er et ”social game” hvor spilleren avgjør sin lykke, formue og omdømme gjennom å gjøre valg knyttet til forbruk, sparing, investering, giverglede og grådighet.
Denne artikkelen er levert i samarbeid med Spillmagasinet.no, men kan være endret og tilrettelagt for Gamer.no.