I en artikkel hos Mediapost avslørte nylig direktøren for Microsofts reklamegruppe, Sean Alexander, at Silverlight-teknologien ville muliggjøre bruk av samme reklame over flere plattformer, inkludert Xbox Live. Silverlight er Microsofts konkurrent til Adobe Flash.
– Idéen er å la selskaper bruke mindre tid på å overføre sitt kreative arbeid til flere plattformer, slik at kampanjer kan presenteres på alle slags skjermer samtidig, uttalte Alexander til Mediapost.
Det er ingenting som tyder på at reklamene vil begrenses til Xbox Live Silver-brukere. Trolig vil også de som betaler en månedlig sum for å spille på nettet få servert reklamen. Det er ikke klart akkurat hvordan reklamene vil plasseres og hvor dominerende de vil bli, men i etterkant av avsløringene har Microsofts Larry Hryb, også kjent som Major Nelson, prøvd å roe ned de største bekymringene:
– Det er ikke nødvendig å bekymre seg for en strøm av reklame på dashbordet. En av våre kjerneverdier er å forbedre, ikke forstyrre spillopplevelsen, og vi jobber direkte med våre partnere for å bare levere reklame som er relevant for brukere av Xbox Live.
Kommentarfeltet til Major Nelsons blogg gjenspeiler at mange nå spør seg hvordan reklamebannere skal forbedre spillopplevelsen, og at mange er misfornøyde med å få reklame innbakt i en tjeneste de betaler for. Hva synes du?