På Xbox 360-pressekonferansen fikk vi se konsollen i levende live. Det ble fokusert på tilkoblingsmuligheter og multimedia. Vi har sett filmer og lest om det før, men det hele så likevel overraskende strømlinjeformet og smidig ut. Menyene virker raske og intuitive, og det blir for eksempel enkelt å skifte musikk via en egen meny du kan hente frem selv midt i et spill. Tilkobling til både Sony PSP og en iPod ble også demonstrert, begge dukket opp som tilkoblede enheter øyeblikkelig. Ganske imponerende, selv om det er nærliggende å tro at iPod-en var Windows-formatert. Vi fikk også se hvordan det blir mulig å fjernstyre en PC med Windows XP Media Center Edition via spillkontrolleren. En snedig løsning som nok kan selge en og annen kopi av Microsoft sitt operativsystem for stue-PC-er.
Full fokus på PlayStation 2
Sony valgte på sin side å ignorere neste generasjon, og holde fokus på PlayStation 2 og PSP. Pressekonferansen var et eneste stort salgsmøte, hvor det ble fokusert på hvor godt PlayStation 2 fortsatt selger, og dens dominerende markedsandel. Det er ingen tvil om at utbredelsen er imponerende, men de hadde skremmende lite å vise til spillmessig. Faktisk var det så tørt at spillet basert på TV-serien 24 fremstod som noe av det mer originale. Til PSP var det i første omgang Ridge Racer de ville selge oss. Et spill som har vært ute siden mars i Amerika.
Nintendo sin pressekonferanse kolliderte dessverre med andre gjøremål, men ryktene skal ha det til at det ikke var stort mer å skrive hjem om der. Utstillingsområdet deres var imidlertid, som Ari ville sagt det, en eneste stor lysfontene. I et hjørne stod en rekke gokarter med hver sin DS montert på rattet, perfekte omgivelser for en runde flerspiller i Mario Kart DS. I et monter ble det vist frem et utall variasjoner av Game Boy Micro. Jeg må innrømme at jeg overhodet ikke har bruk for en, men likevel klarte den lille, søte dingsen å vekke en ikke helt ubetydelig interesse.
Førstegenerasjonsspillene til Nintendo DS har vært preget av relanseringer av gamle konsepter, og spill som bruker den trykkfølsomme skjermen mer for å demonstrere hva som er mulig, enn som et nyttig verktøy. Jeg er lei av å gnukke på skjermen, eller å blåse seg svimmel i mikrofonen. Det er over hodet ikke slikt som er interessant, derimot burde utviklere bruke DS-ens muligheter til å lage gode og intuitive grensesnitt, hvor den trykkfølsomme skjermen kan brukes mer som ei mus på PC. Når spilte du sist et spill som gikk ut på å dra musepekeren så fort som mulig frem og tilbake over skjermen i lange perioder? Om de finnes så er det ikke kremen av spill, for å si det slik.
Hundevalper til begjær
Heldigvis ser det ut til at vi får mer interessante løsninger nå når andre generasjon er på vei. Nintendogs er et soleklart eksempel. Vi fikk gleden av å leke oss litt med denne kritikerroste tittelen. Det høres søkt ut, men å interagere med den lille digitale valpen gav faktisk noe av den samme gleden en ekte valp kan gi. De små krabatene på skjermen hadde så imponerende animasjoner og reaksjoner at en virkelig følte en kontakt. Det er vanskelig å ikke bli forelsket når den lille krabaten ruller over på siden og løfter på det ene beinet så du skal komme bedre til med hånda (stylusen). Akkurat som min egen hund ville gjort det. Sony PSP er unektelig svært lekker, men denne graden av interaktivitet er den rett og slett ikke kapabel til å levere. Noen føler seg sikkert for tøffe til å kose med digitale valper, de synes jeg heretter synd på.
Blizzard var til stede, uvisst av hvilken grunn. Deres World of Warcraft-avdeling var den som gjorde mest ut av seg. Ikke fordi de hadde noe spennende å vise til, men fordi folk trakk dit for å logge seg på kontoene sine. En pjuskete nattalvstatue, en håndfull maskiner og et par ansatte som anså informasjon som har vært tilgjengelig i deres forum i ukevis for å være saftige nyheter, var alt de kunne tilby. Vi får smøre oss med tålmodighet til BlizzCon i slutten av oktober, Blizzard har garantert for en stor World of Warcraft-relatert nyhet der. Ekspansjonspakke eller World of Warcraft til Xbox 360 kanskje?
Det siste ville stemme godt overens med at Larry Hryb (Programmeringsdirektør for Xbox Live) røpte at vi snart ville få høre om et nytt MMORPG til Xbox 360. Vi vet også at Blizzard har vært i samtaler med Microsoft om saken. Blizzard kommenterte da at et tastatur måtte være så godt som standard, om så skulle skje. Vi har tidligere sett bilder og informasjon som kan tyde på at et lite qwerty-tastatur som plugges i på undersiden av gamepaden er på vei, så kanskje. Samtidig vet vi at en ekspansjonspakke er under utvikling.