Da Bethesda dro sløret av Redfall sommeren 2021, ble spillet presentert som konsolleksklusivt for Xbox Series X/S. Utvikler Arkane Austin jobbet riktignok også med en PlayStation 5-utgave, men den ble kansellert da Microsoft kjøpte Arkane-eier Bethesda i 2020.
De opprinnelige plattformplanene ble bekreftet denne uken av Arkane Austin-sjef Harvey Smith. I et intervju med IGN France (oversatt av IGN) forklarte Smith at det ble store endringer etter at Microsoft tok over.
– Vi ble kjøpt opp av Microsoft og det ble en endring med stor «E». De sa «Ingen PlayStation 5. Nå skal vi konsentrere oss om Xbox, PC og Game Pass», minnes Smith.
Studiosjefen legger til at teamet ikke var spesielt skuffet over endringen.
– Vi fikk støtte fra Game Pass og måtte bekymre oss for én plattform mindre, én mindre kompleksitet. Og Game Pass har tonnevis med folk som kan spille. Dette kan bli vårt største spill noensinne, på grunn av de 30 millioner Game Pass-abonnentene eller hva nå enn det tallet er.
Microsofts oppkjøp av Bethesda endte med Xbox-eksklusivitet for både Redfall og storspillet Starfield. Utviklerens eksisterende eksklusivitetsavtaler med PlayStation – for Deathloop og Ghostwire: Tokyo – ble opprettholdt.
Eksklusivitetsspørsmålet er for øvrig noe Sony har uttrykt stor bekymring for i forbindelse med Microsofts planlagte kjøp av Activision Blizzard. PlayStation-makeren er spesielt redd for at Microsoft vil stikke av med Call of Duty, og har klaget sin nød til diverse konkurransetilsyn verden over.
Jobber med å fjerne nettkrav
I andre Redfall-nyheter har Arkane Austin kunngjort en mulig endring for spillets kontroversielle Internett-krav.
Tidligere i år meldte utvikleren at man er nødt til å ha nettilkobling selv om man bare spiller Redfall alene. Beslutningen møtte sterk motstand fra spillere, og til Eurogamer forteller Smith at det nå jobbes med endringer.
– Vi lytter og vi har allerede begynt å jobbe med å ta tak i dette i fremtiden. Vi har blitt nødt til å gjøre noen ting, som å kryptere lagringsfiler og gjøre en haug med arbeid på brukergrensesnittet for å støtte dette. Så vi kikker på det – jeg skal egentlig ikke love noe, men vi kikker på det og jobber aktivt med å fikse det i fremtiden.
På spørsmål om hvorfor Redfall krevde nettilkobling i utgangspunktet påpekte Smith at det ikke er knyttet til mikrotransaksjoner. I stedet vil teamet vite hvordan folk spiller, slik at det kan gjøre nødvendige endringer.
– Vi kan lese data, som for eksempel hvis alle faller ned fra stiger og dør, så kan vi se det. Deretter kan vi gå inn og justere på programmeringen til stiger. Det finnes grunner for oss å [kreve Internett-tilkobling] som ikke er utspekulerte, avsluttet studiosjefen.
Redfall lanseres 2. mai, for PC og Xbox Series X/S. Spillet blir tilgjengelig via Game Pass for PC og konsoll samme dag.
LES OGSÅ: Starfield har fått ny lanseringsdato »