Actionrollespillet Kult: Heretic Kingdoms fikk blandet kritikk da det dukket opp i 2004, og ble aldri noen stor suksess. Det hadde imidlertid en spennende handling der du fikk noen overraskelser underveis, og gjorde også flere andre spennende ting. Derfor endte det passende nok opp som et slags kultspill – ignorert av de fleste, men elsket av noen få.
Skal det være en sjel til frokost?
Nå får spillet en oppfølger. Shadows: Heretic Kingdoms blir nok et actionrollespill, men i likhet med sin forgjenger har det enkelte uvanlige elementer. Hovedpersonen er for eksempel en demon som kan sluke sjeler. Så kan han forvandle seg til de personene han har spist sjelene til.
Det betyr at du når som helst kan veksle mellom opp til fire ulike heltefigurer – altså personer demonen har overtatt. Hver av dem har sine egne unike egenskaper som kan oppgraderes i løpet av spillet, avhengig av hvor mye du faktisk bruker dem. Du velger selv hvor mange og hvilke av disse du vil fokusere på underveis.
I tillegg kan han når som helst hoppe mellom den «ordinære» virkeligheten og en skyggeverden, hvor sjelene til fiendene han har overvunnet blir til en hær av marionettkrigere.
Ved å veksle mellom spillfigurer og verdener får du ekstra taktiske og strategiske muligheter. Disse må du ikke bare bruke i kamp, men for å løse oppgaver og unngå feller.
Vil du redde verden eller la den gå under?
Handlingen finner sted i en vanskelig tid for spillets verden. Alt tyder på at en ny trussel vil ta knekken på menneskeheten, og med tanke på at den eneste som kan redde dagen er en demon – med det hyggelige navnet Devourer – har nok de fleste gitt opp allerede.
Hvorvidt de har god grunn til det eller ikke blir opp til deg. Spillet skal nemlig tilby stor valgfrihet, og om du ikke har lyst til å redde verden finnes det visstnok andre muligheter.
Utviklingen foregår hos slovakiske Games Farm, og det er nok en gang Chris Bateman som står for historien og teksten. Du kan følge utviklingen på det offisielle nettstedet.
Du kan også ta en titt på vår anmeldelse av forgjengeren, og felle en liten tåre over at det som opprinnelig skulle vært spillets oppfølger aldri ble noe av.