Red Steel var et av de første spillene som kom til Wii, og fikk stor oppmerksomhet fordi det lot deg bruke Wii-kontrolleren som et samuraisverd og fekte ned motstandere fra førstepersons synsvinkel.
Dessverre var ikke denne fektingen like autentisk som mange hadde håpet, og en av grunnene til dette var Wii-kontrollerens manglende nøyaktighet. Forhåpentligvis vil etterfølgeren fare langt bedre på dette området – Ubisoft har nemlig fortalt at den vil benytte seg av Nintendos nykunngjorte Motionplus-system.
I et intervju med Gamesindustry.biz hadde Ubisoft-sjef Alain Corre følgende å si om utviklingen av Red Steel 2:
– Red Steel 2 har vært under utvikling i flere måneder, og Motionplus vil gi oss økt presisjon i forhold til hva vi vil gjøre med produktet.
Corre mener at Red Steel-merkevaren fortsatt er sterk, selv om det første spillet i serien ikke svarte til forventningene:
– Red Steel-merket er sterkt. Jeg tror folk forstår at Red Steel var et første forsøk med ny teknologi, teknologi som ikke var fullstendig ferdig. Vi prøvde å gjøre det beste ut av det, men vi hadde litt hastverk for å tilby Wii-kundene noe i det første året.
Han fortsetter:
– Det som manglet var presisjonen til sabelen, og med Motionplus tror jeg denne opplevelsen kan bli betraktelig forbedret.
Ubisoft har ikke gitt ytterligere detaljer om Red Steel 2.