Tripwire Interactive og Valve Software har nå kunngjort Red Orchestra: Ostfront 41-45, et førstepersons skytespill basert på Unreal-modulen Red Orchestra, som vant Nvidia sin "Make Something Unreal"-konkurranse (noe som resulterte i at folkene bak spillet fikk én million dollar ekstra på kontoen sin).
Red Orchestra: Ostfront 41-45 bruker Unreal 2.5-motoren fra Epic, og kommer med en rekke nye funksjoner i forhold til modulen det er basert på. Selve spillet er et lagbasert førstepersons skytespill hvor handlingen er hentet fra Østfronten under andre verdenskrig. Utviklerne forteller at spillet legger kraftig vekt på realisme, og selv beskriver de Red Orchestra som en autentisk krigssimulasjon.
Handlingen foregår over 13 autentiske kart, hvor du blant annet finner 14 forskjellige typer (realistisk modellerte) kjøretøy. Du får også 28 forskjellige våpen tilgjengelig, som du kan bruke til å drepe de (opp til) 31 andre spillerne du kjemper mot samtidig.
I forhold til realismen skryter utviklerne blant annet at kuler og andre prosjektiler oppfører seg realistisk i luften, at artillerisystemet er historisk nøyaktig og at du kan legge riflen din på ting i landskapet for å stabilisere siktet. For mer informasjon om Red Orchestra: Ostfront 41-45 kan du besøke spillets offisielle nettsted.