Tirsdag formiddag dukket endelig Read Dead Redemption 2 opp på PC, noe svært mange har ventet i lang tid på, og som bare for en liten måned siden ble bekreftet. Spillet har hatt en noe humpete start ifølge mange spillere, og Rockstar jobber på spreng for å få løst problemene.
Undertegnede hadde derimot ingen problemer med å forhåndsinstallere eller spille spillet på lanseringsdagen. PC-utgaven byr på mange innstillinger, noe nytt innhold som konsollutgaven ikke har samt helt ulåst bildefrekvens.
Etter å ha havnet i en slåsskamp på en bar i byen Valentine endte vi opp ute på gata. Her var det gjørmete, og etter et par basketak hvor både jeg og motstanderen endte opp i bakken så det ut som vi begge to hadde tatt et gjørmebad. Detaljnivået er høyt, og på PC kommer dette frem enda bedre med flere detaljer og høyere oppløsning.
LES OGSÅ: 10 ting du bør vite før du spiller Red Dead Redemption 2
Veldig mange innstillinger
I motsetning til konsollutgaven får man mange valgmuligheter i på PC. Her kan man justere alt man ønsker på grafikken, både oppløsning, bildefrekvens og kvaliteten på forskjellige teksturer, skygger, vannkvalitet og mye mer.
Det hele kan føles litt overveldende for dem som nylig har tatt steget til PC, men for veteraner er dette akkurat som forventet. Ekstra godt liker jeg at de har plukket med seg muligheten til å se hvor mye videominne som tas i bruk når du endrer på instillingene.
På min nylig oppgraderte PC, med mitt fire år gamle GeForce 980Ti som grafikkkort synes jeg spillet flyter ganske greit. Ligger på om lag 70 til 80 bilder i sekundet under normale omstendigheter. Blir det noe travelt dupper det naturlig nok litt. Med litt finpuss kan man nok tyne enda litt mer ut av spillet.
Har man en svært kraftig rigg hjemme ser dette spillet helt nydelig ut på ultra. Det er vesentlige forskjeller mellom konsollutgaven og PC-utgaven om man sammenligner skjermbilder.
Lite intuitive menyer
Menyene er noe kronglete synes jeg, siden du for eksempel ikke har mulighet til å bla deg ned gjennom valgmulighetene på andre måter enn å bruke rullehjulet på musa. I knappe-oppsettet så må man rulle i en evighet om man for eksempel skal endre hvilken knapp man bruker for å snakke via VoIP.
Ellers har utviklerne valgt noen rare tastekombinasjoner på ting man får bruk for ofte, som for eksempel å trykke på Control-tasten for å bremse hesten. Dette blir dog flisespikkeri siden det kan endres om man bare tar seg tid til å rulle seg ned gjennom knappe-oppsettet.
«Photo Mode» er også en nyvinning i PC-utgaven. På konsollutgaven så må man ha et fysisk kamera i spillet for å kunne ta et bilde. I fotomodusen havner du i en slags fri-kamera-modus der du kan ta bilde av karakteren din eller situasjoner og bevege deg (nesten) fritt rundt. Du har begrensninger på hvor langt unna karakteren du kan gå, men dette virket ikke å hindre meg i å få mange pene vinkler.
Nytt innhold
PC-utgaven byr også på helt nytt innhold, inkludert i prisen. Dette er blant annet flere nye oppdrag, gjenghuler og skattekart. Samt en drøss nye våpen, hester og andre samleobjekter. Noe av dette er eksklusivt til Red Dead Online.
- 3 New Bounty Hunter Missions: Apprehend a trio of wanted fugitives - thief Herman Zizendorf, Ex-Confederate Officer Camille de Millemont and gang leader Bart Cavanaugh.
- 2 New Gang Hideouts: Take on the deadly Del Lobos gang at Gaptooth Breach and Solomon’s Folly.
- 2 New Treasure Maps: Hunt for treasures across the new Landmarks of Riches and The Elemental Trail maps for Gold Bars and other rewards.
- New “To The Ends of The Earth” Mission
- A host of new Weapons, Horses and Trinkets to collect.
Red Dead Online er klart allerede fra lansering. Nettmodusen byr på en helt ny historie i en slags mini-MMO-lignende verden hvor du lager din egen karakter.
Rockstar Editor
Ryktene sier også at Rockstar Editor er på vei. Verktøyet som også er tilgjengelig i Grand Theft Auto V, lar spillere redigere og dele sine egne videoer. Funksjonen kommer med avanserte redigeringsverktøy, inkludert tilpasning av kamera og lydspor.
Modding
PC-utgaven vil etterhvert også få mulighet til å endre på hvordan spillet ser ut, og hvordan ting fungerer i spillet. Rockstar selv ønsker at spillere gjør dette fritt i enspillerdelen.
Skal man bruke Grand Theft Auto som et eksempel så har tredjepartsutviklere klart å åpne opp flerspilleren også, med verktøy som FiveM. Dette åpner muligheter for dedikerte servere som spillere selv styrer. Her har man i mange år sett blant annet egne servere som fokuserer på rollespill. Utviklerne av FiveM har bekreftet at de kommer med et lignende verktøy for Red Dead Redemption 2, kalt RedM.
LES OGSÅ: Red Dead Redemption 2-mods lar deg hoppe over introen og gir enda bedre grafikk »