Egnet for lillesøster?
En annen ting som skiller R&C fra andre lignende titler er fleksibiliteten overfor oppdragene. Noen oppdrag henger riktignok i hop og må derfor løses i en spesiell rekkefølge, men som oftest står du ganske fritt til å ta for deg det du synes virker mest spennende. Dette er glimrende og gjør spillet mye vanskeligere å gå lei. Skulle du være så uheldig å sette deg fast på et oppdrag, eller rett å slett gi opp i frustrasjon, kan du som oftest bare begynne på et annet. Spillet er proppfullt av artige øyeblikk og du får deg mang en god latter. Mange av fiendene du møter underveis får deg garantert til å trekke på smilebåndet. Mellomsekvensene er i tradisjonen tro i beste tegneserie-stil. Dialogene mellom karakterene fungerer derimot ikke fullt ut.
Det virker tidvis kunstig og unaturlig. Dialoger med artig innhold ødelegges ofte av ukarismatisk og anstrengt fremføring. Jeg tror det kan fungerere godt for den yngste aldersgruppen men det falt fort gjennom hos meg i hvert fall. Dette til tross for god og detaljert animasjon som matcher dialogen. Jeg synes heller ikke Insomniac har greid å skape spesielt sjarmerende figurer i hovedpersonene Ratchet og ikke minst Clank. Sjarm er selvsagt relativt, men spesielt utfordrende er dette ikke. Figurene kunne vært gjort mye sprøere for bedre å kunne matche mye av handlingen. Jevnt over er det også som oftest litt for enkelt. Vanskelighetsgraden i spillet øker selvsagt ettersom du skrider inn i nye eventyr men når man behersker våpnene sånn noenlunde blir mesteparten ganske enkelt. R&C virker altså på flere områder å være rettet mot de aller yngste spillerne.
For de av dere som kjenner Jak & Daxter vil Ratchet & Clank virke svært kjent. Det er tydelig at samarbeidet mellom Naughty dog (utviklere av bla. Jak & Daxter og Crash Bandicoot) og Insomniac er tett. Når Jak & Daxter kom på PlayStation tidlig i desember 2001 satte det ny grafisk standard for slike spill og det er nettopp denne grafikkmotoren vi ser igjen i R&C. Mange andre elementer er også overført på en genial måte. Grafikken er svært detaljert, fargerik og ikke minst morsom! Både figurene og bakgrunnene er nøye animert til minste detalj og det hele flyter perfekt sammen. Variasjonen av detaljer er enorm og effektene fra omgivelsene imponerer. Det er til tider svært mye som skjer samtidig på skjermen uten at dette innvirker på flyten i spillet. Dette gjør spillet til en visuell nytelse fra første stund. Alt er nydelig animert og flyter perfekt. Det er også en suveren synsrekkevidde i dette spillet. Du kan stå på et fjell langt unna en by og holde øye med hva som skjer der du var for 5 minutter siden. Velkjent for alle som har spilt Jak & Daxter. Grafikken er rett å slett strålende på sin tegneserieaktige måte. Lydmessig holder R&C også et greit nivå selv om dialogene noen ganger virker vel kommersielle. Et tips for eldre spillere kan jo være å skifte språk i hovedmenyen! Da kan dialogene bli svært underholdene!
Konklusjon
R&C er på mange måter et fullkommet plattformspill med en god porsjon action og humor. Mange spennende oppdrag og stadige oppgraderinger av våpenlageret sørger for at du fort blir sittende noen timer hvis du først blir hekta. Det er hele tiden noe å strebe etter som gjør det svært vanskelig å legge fra seg håndkontrollen. Spillet er bunnsolid grafisk og byr på svært mange timer med kvalitetsunderholdning. Til tross for at det hovedsakelig virker å være rettet mot den yngre garde. Jeg holdt til og begynne med en liten knapp på Jak & Daxter men etter utallige timer foran TV-skjermen viser R&C seg som et mye mer omfattende spill med mer å by på. Det er på ingen måte revolusjonerende men elementære ting som det omfattende inventarsystemet eller de vanvittige våpnene gir R&C det lille ekstra som gjør dette til det beste plattformspillet på PlayStation. Noensinne.