Plattformeventyret Banjo-Kazooie fra 1998 regnes av mange som et av Rares aller beste spill, men som utvikleren avslørte denne uken var planene opprinnelig å lage noe helt annet.
I en ny video – som du kan se i videovinduet øverst i artikkelen – har studioet for første gang vist frem Dream: Land of Giants, rollespillet som endte opp med å bli kansellert til fordel for Banjo-Kazooie.
Edson og Dinger
Dream ble opprinnelig utviklet for Super Nintendo og skulle benytte seg av grafikken fra Donkey Kong Country, men la spillere utforske en større verden i isometrisk perspektiv. Rollespillet handlet om unggutten Edson og hunden hans, Dinger, som måtte jobbe sammen for å beseire onde pirater.
En stund ut i utviklingen ble Nintendo 64 lansert og studioet bestemte seg for å overføre spillet til den nye konsollen. Med den kraftigere maskinen ble Dream oppgradert til et tredimensjonalt spill, men ifølge utviklerne ble den originale ideen på mange måter druknet i alle de teknologiske fremskrittene.
Ny hovedfigur
Mens spillverdenen endret seg drastisk følte utviklerne at Edson ble som et slags anker som holdt igjen utviklingen. De valgte derfor å prøve seg med nye hovedfigurer, blant annet en kanin og en nå velkjent bjørn ved navn Banjo.
Med Banjo i hovedrollen gikk studioet over til å lage et mer plattformorientert eventyr i 2,5D, men etter lanseringen av Super Mario 64 – som Rare så på som fremtiden for spill – ble denne ideen forkastet.
Til slutt valgte studioet å skrinlegge hele Dream, men de tok med seg bjørnen og 16 måneder senere fikk vi Banjo-Kazooie.
Nå prøver Rare seg på et nytt sjørøverspill.
I flerspillerspillet Sea of Thieves får vi seile på bøljan blå »