RC følger en ganske standard formel, det gjelder å kjøre ligaer for å samle poeng. Disse poengene bruker man for å åpne nye ligaer, baner og biler. Du begynner med et ganske begrenset utvalg baner og biler, men hvis du kjører bra nok får du altså flere med tiden. Det er fire ligaer/moduser å spille: Du har vanlig rally, dette foregår på grus, asfalt og gjørme og minner veldig om den type kjøring du ser Petter Solberg og gutta driver med. En annen modus er det som kalles "Hill Climb", hva det går ut på forklarer vel navnet ganske greit. Her gjelder det å komme seg fortest mulig opp bakker, gjerne med krappe svinger og store stup på vei til toppen. "Ice Race" er tredje modus. Her skal du kjøre race mot tre andre biler på baner som for det meste bare består av is, med snøkanter på sidene. Dette er glatt, veldig glatt, og krever at du holder tunga rett i munnen. Fjerde og siste modus er "Rallycross". Dette er den type kjøring Martin Schanche og vennene driver med.
Bilene du bruker i spillet er i stor del tatt fra virkelige ligaer, noen er til og med nøyaktige kopier av bilene til svenske rally kjørere. Ettersom Dice er et svensk selskap har de fått ordnet det slik at to av de beste rallysjåførene i Sverige har bidratt til spillet. Dice har laget modeller av bilene deres, nøyaktig ned til den minste reklame og felgdesign. Videre finner du biler som Subaru Impreza WRX, Peugeot 206, Mitsubishi Lancer, Citroên Xzara og ikke minst min personlige favoritt Renault 5 Turbo! Alle bilene oppfører seg forskjellig, låter forskjellig og alle har sine for- og bakdeler.
Maks 4 i multiplayer
RalliSport Challenge for PC skiller seg altså lite fra Xbox-versjonen, faktisk er det vel bare to biler og nettverksmuligheten som er nytt. Det er helt klar nettverkspilling som er den store nyheten her. I stedet for å måtte pines med firespillers split-screen på dataskjermen så får du nå muligheten til å kjempe mot opp til tre kamerater over LAN eller Internett. Når vi spurte hvorfor det kun blir fire spillere totalt fikk vi som svar at banene rett og slett ikke fungerer for flere spillere. Dice og Microsoft hadde prøvd seg fram med flere, men kom til konklusjonen at fire var akkurat passe antall.
Sånn som spillet er per i dag så har det en stor mengde bugs, men noe annet er vel ikke å forvente i en såpass tidlig betaversjon. Støvet som virvles opp bak bilen når du kjører på grusvei vises som store brune og sorte firkanter, skyggene på bilene er stort sett fraværende. Til tider kan det se ut som om det lyner til tross for at det er sol der du kjører, bilene blinker nemlig. Videre så er ikke skyggene ferdig, skyggene fra trær er tidvis helt borte, eller de vises som kantete bokser på bakken. Sånn rent bortsett fra sånne små feil ser spillet allikevel vanvittig bra ut, og når alle feilene er blitt rettet på tror jeg produktet blir det peneste bilspillet til dags dato. Videre hadde jeg problemer med å få rattet mitt til å fungere skikkelig i spillet. Faktisk begynte spillet å lagge så fort rattet ble koblet til. Og det til tross for at det er et Microsoft Sidewinder Force Feedback ratt jeg har. Derfor ble det til at spillet ble spilt med tastatur, noe som i og for seg fungerer vel så greit per i dag. Som sagt, jeg regner med at alle disse feilene er borte når spillet slippes, og at vi vil få et knakandes godt bilspill.
Som alle burde vite nå så er Xbox en veldig kraftig konsoll som viser komplisert og lekker grafikk uten å jobbe særlig tungt. RC er et godt eksempel på det. Når spillet nå har blitt portet til PC har grafikken blitt ytterligere oppgradert. For å kunne kjøre denne grafikken pent, eller i det hele tatt tilnærmet Xbox-kvaliteten kreves det et meget kraftig skjermkort. Gutta i Dice sa at noe mindre enn et kraftig GeForce3-kort, eller aller helst et kraftig GeForce4 kort ble for lite. Så da er spørsmålet, vil du kjøpe en Xbox til kr. 1600,- og RalliSport Challenge for Xbox til kr 400,-, eller velger du et skjermkort til kr. 2500,- kroner og spillet til kr. 500,-?