Sniktitt

RalliSport Challenge 2

Gamer.no har besøkt Digital Illusions i Stockholm for å se på oppfølgeren til deres suksessrike RalliSport Challenge. Vi har møtt folkene bak spillet, og tok særlig en prat med produsent Karl Magnus Troedsson for å høre om hans syn på spillet og utviklingen.

Side 1
Side 2
Side 3

Få dager siden fikk Gamer.no muligheten til å besøke svenske Digital Illusions i Stockholm for å prøve ut RalliSport Challenge 2 og slå av en prat med utviklerne bak spillet. Vi fikk delta i timesvis med billøp sammen med produsenten, designeren og flere av de andre som står bak spillet, og det er vanskelig å tro noe annet enn at RalliSport Challenge 2 har potensiale til å bli et av toppspillene på rallyscenen. Utviklerne har brukt de to siste årene på å gjenskape forgjengerens storhet, men samtidig å presse grensene for hva som er mulig å gjøre på Xbox-konsollen. Bedre grafikk, ny fysikkmotor og mye mer moro er hva Digital Illusions lover å gi spillerne.

Venstre bilde: Kreativ leder Johan Persson, produsent Karl Magnus Troedsson og sjefdesigner Patrick Bach ved Digital Illusions.

Spillet de selv ønsket å lage
Digital Illusions har kommet en lang vei siden det hele startet i 1989, med fire videregående-studenter og deres drøm om å lage et underholdende pinballspill. Nå, femten år etter sitter selskapet med hele 200 ansatte spredd utover fem studioer over hele kloden, og står bak storstilte titler slik som Battlefield 1942 – samt rallyspillet RalliSport Challenge. Fra å sitte i resepsjonen på skolen og bruke fax-maskinen til å motta fem hundre sider med ”bug”-rapporter fra utgiveren av deres første spill, har nå Digital Illusions bygd seg opp til å bli en sentral aktør på spillmarkedet, som i følge ledelsen stort sett kan gjøre hvilke som helst spill de selv ønsker. Valget falt selvfølgelig på å lage en oppfølger til det kritikerroste rally-spillet fra 2002. Produsent Karl Magnus Troedsson forteller oss litt om forskjellene fra forrige spill:

- Flerspilleren er en stor forskjell, med Xbox Live og XSN. Det tror jeg er veldig viktig, for jeg synes selv det er morsomt å spille sammen med andre spillere. System Link er også nytt fra eneren, men jeg vet ikke helt hvor mange som faktisk vil bruke dette. Vi har også implementert en ”streaming”-teknikk som gjør at vi kan ha veldig lange baner, opp mot hele atten kilometer. Det var noe spillerne selv ønsket, så da tenkte vi at vi forsøker å gjøre det. Og grafikkmotoren er helt ny - den er helt omskrevet, forteller Troedsson.

Som i de fleste spill er det nok grafikken som vil være mest markant i det nye RalliSport Challenge 2. Det vi fikk se i Stockholm var svært imponerende, og bane-designeren Joakim ga oss en gjennomgang av hvordan de bygger spillets mange baner. Takket være denne nye ”streaming”-teknikken kan de bygge baner som tar opp mot femten minutter å kjøre fra A til B, uten irriterende lastetider. Når banen laster inn før løpet begynner trenger du heller ikke å bare sitte og vente, men du vil i stedet kunne gjøre forandringer til bilen din og konfigurere løpet mens det hele laster inn. RalliSport Challenge 2 skilter med hele 93 forskjellige baner, spredt utover en rekke forskjellige miljøer med alt fra snø til ørken. Utviklerne kan raskt skape disse banene, og Joakim forklarte at de bygger dem opp faktisk gjennom å kombinere Photoshop og 3D-programmet Maya. I Photoshop kan de male på teksturene, og hvis de tegner på en sølepytt vil den sølepytten faktisk befinne seg i spillet med refleksjoner og evne til å sprute opp når bilene fyker over den.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden