Det kommende skytespillet Rainbow Six: Siege vil ikke ha en historiemodus, fortalte Ubisofts Scott Mitchell under helgens EGX-messe. I stedet har utvikleren valgt å følge i fotsporene til spill som Titanfall, Evolve og Star Wars Battlefront og fokuserer nærmest utelukkende på spillets flerspillerdel.
Ifølge Mitchell vil spillere fortsatt få muligheten til å spille alene, men dette blir kun gjennom spillets treningsmodus eller hvis man velger å spille mot datastyrte motstandere:
– Man går gjennom trening, der man får oppleve de forskjellige klassene og deres utstyr. Du kan spille mot datastyrte motstandere på alle flerspillerbrettene – enten alene eller sammen med en venn. Disse kampene kan tilpasses slik du ønsker dem, så det er dette vi tilbyr av enspillerinnhold, forklarte Mitchell.
Videre la han til at spillere som spiller alene vil kunne låse opp nytt innhold og tjene opp erfaringspoeng på lik linje med de som spiller mot andre.
Overraskende
Ubisoft har tidligere uttalt at Rainbow Six: Siege vil ha et sterkt fokus på flerspillerdelen, men at enspillerkampanjen uteblir helt kommer likevel som en overraskelse.
Beslutningen vil trolig skremme vekk en del av spillerne som kun kjøper skytespill for kampanjemodusen, og spesielt tungt blir det for fans som hadde gledet seg til den lovende historien i Rainbow Six: Patriots – som ble kansellert til fordel for Rainbow Six: Siege.
Samtidig vil beslutningen neppe utgjøre stor forskjell for spillere som bare er interessert i flerspillerdelen, og for disse lover Ubisoft en opplevelse tettpakket med innhold. Ved spillets lansering, den 1. desember, vil Rainbow Six: Siege inkludere 11 forskjellige brett, og i månedene som følger vil utvikleren slippe enda flere brett via gratis oppdateringer.
Black Ops III dropper enspiller på gamle konsoller
Det er ikke bare Ubisoft som er ute med dårlige nyheter for fans av enspillerkampanjer i skytespill. På fredag ble det klart at historiemodusen i Call of Duty: Black Ops III ikke blir å finne på PlayStation 3 og Xbox 360.
I juni annonserte Activision at Spider-Man-studioet Beenox og Mercenary Technology skulle utvikle en versjon for de eldre konsollene, men den oppgaven skal visstnok ha blitt for stor.
På spillets nettsider skriver utgiveren at den ambisiøse kampanjedelen, som vil by på samarbeidsspill for opptil fire spillere, ikke kunne bli gjenskapt på en vellykket måte på de gamle maskinene.
Dermed vil kun flerspillerdelen og zombiemodusen være tilgjengelig på PlayStation 3- og Xbox 360-versjonene når spillet etter planen lanseres 6. november.
Er enspillerkampanjen viktig for deg når du kjøper skytespill?