Den postapokalyptiske storsatsningen Rage ble ikke den suksessen id Software og utgiver Bethesda hadde håpet på. I vår anmeldelse ble spillet beskrevet som et solid skytespill med svak historiefortelling og få nyheter. Spillets salgstall har ikke blitt utgitt, men rapporter indikerer at de var skuffende lave.
Dette betyr imidlertid ikke at serien er lagt på hylla for alltid. id Software-topp Tim Willits bekrefter at studioet ikke jobber med noe Rage-relatert for øyeblikket, men at det kan endres:
– Jeg er stolt av hva vi gjorde og universet vi bygde. Serien er ikke død. Vi gjør ikke noe med den nå, men når jeg designet universet laget jeg det på en slik måte at det skulle være lett å gå tilbake til. Jeg er fortsat stolt av at vi gjorde noe annerledes, noe som ikke var slik som spillene vi har laget tidligere, sa Willits til nettstedet Joystiq.
Spillet id Software fokuserer ressursene sine på akkurat nå er selvsagt Doom 4. Det fjerde spillet i den legendariske skytespillserien ble opprinnelig annonsert i 2008, men siden den tid har id Software i stor grad startet på nytt med utviklingen.
– Det var ikke bare én grunn. Det var ikke slik at programmeringen var dårlig eller kunsten var dårlig. Alle spill har en sjel, en ånd. Når du spilte Rage opplevde du den ånden. Og Doom 4 hadde ingen slik ånd eller sjel. Det hadde ingen personlighet. Det hadde en slags identitetskrise. Det hadde ikke den lidenskapen og sjelen et id-spill har, har Willits uttalt til nettstedet IGN.
Tim Willits deltok forøvrig på spillarrangementet Nordic Game i fjor, og der forklarte han hvordan Rage ble en realitet.