LEIPZIG (Gamer.no): Han elsker biler og har selv vært profesjonell racerfører i flere år. Nå står svenske Henrik Roos i spissen for Simbins aller første konsollspill, Race Pro. Söta bror-utvikleren vil gjerne tilby racingspillere det ypperste av bilsimulasjon, og Simbin har erfaringen som trengs for å tilfredsstille de mest kresne der ute.
– Simbin har jo etter hvert fått lang bakgrunn når det gjelder racingspill – i hvert fall på PC. Nå har vi lyst til å prøve oss på konsoll, sier Henrik Roos, sjef for Simbin Studios, til Gamer.no.
Ingen bling-bling
Her kan du imidlertid glemme neonlys og spoilere som strekker seg til himmelriket og tilbake. Race Pro handler om realisme, realisme og realisme.
– Vi fokuserer på det som er viktigst: Fysikken, kjørefølelsen, autentisk lyd og solide kontroller, sier Roos.
Vi satte oss ned for å kjøre litt sammen med sjefen sjøl, og merket fort at vi ikke snakker om et halvarkadespill som for eksempel Race Driver: Grid. Du kjenner bilens tyngde godt på kroppen i svinger og nedbremsinger og du trekkes herlig ut i kantene av sentrifugalkraften når du dreier på rattet – her er tålmodighet den eneste snarveien til suksess. Imponerende nok fungerer 360-kontrollen midt i blinken i Race Pro, de sterke simulatorelementene til tross.
– Vi har jobbet veldig mye med kontrolloppsettet. Justeringsmulighetene er mange slik at hver enkelt kan tilpasse hvordan bilen styres. Vi har blant annet innført tretrinns følsomhet hver vei i styrespaken, og det har vi fått svært gode tilbakemeldinger på. Tre soner hver vei gir en mer smidig styring, og du slipper denne bråheten vi ofte finner i andre bilspill, forteller Simbin-sjefen.
Selv om kontrollene sitter som et skudd, innrømmer Roos at det ikke er bare enkelt å debutere på konsoll:
– Det har vært en lang reise for oss før vi nå har fått et spill på Xbox 360. Vi har jobbet i fire år med en ny grafikk- og fysikkmotor og alle de små detaljene som spillet krever. Nå er det forhåpentligvis slik at det første spillet du utvikler på konsoll er det vanskeligste, så det skal ikke bli fire år til vår neste konsolltittel.
Og han slår fast:
– Det har vært utfordrende. Vi er vant til å jobbe med PC, og konsollen er jo så begrenset i forhold med tanke på datakraft.
Lukten av kontanter
Roos legger heller ikke skjul på at pengene er en viktig motivasjonsfaktor når det kommer til formatbytte.
– Det går ikke an å overleve for oss uten å utvikle for konsoll. På PC har racing bare én prosents andel av spillene som selges. På konsoll er andelen 14 prosent. Spillene våre er dyre å utvikle, men det er for få som kjøper dem på PC – og vi vil gjerne utvide vår tilhengerskare, sier svensken.
Likevel har han ikke gitt opp PC-en som spillplattform, heller tvert i mot:
– Nei, jeg tror ikke racing kommer til å dø på PC. Jeg tror PC-en har nådd bunnen nå og at konsollene kanskje er inne i sin siste generasjon. I fremtiden tror jeg mer på en standardisert PC som spillplattform.
Tilbake til varm asfalt. Race Pro kommer med 13 lisensierte baner, 350 lisensierte biler i ulike klasser. Disse bilene varierer i motorkraft, fra 200 til 1000 hester. I enspillerdelen kan du bygge opp et eget team og pleie forholdet til sponsorer. Det virker forlokkende å kunne dra inn premiepenger og ære ved å finne den perfekte linjen i svingene.
Sosial moro
Når det gjelder flerspiller vil det bli støtte for opptil tolv spillere over Xbox Live. Likevel er den lokale flerspillermodusen enda mer forlokkende. Roos sier rett ut at Simbin ikke liker delt skjerm, men gir isteden spillere muligheten til å konkurrere, eller samarbeide, gjennom en «hot seat«-modus. Her bytter man kontinuerlig på å spille hvis man vil samarbeide, dermed kan det bygges opp to team av spillere i sofaen som kan kjempe om ære og eksosryper.
Alle typer spillere kan få utbytte av Race Pro takket være et svært skalerbart system for vanskelighetsgrad. Her har du masse innstillinger du kan leke deg med, fra valget mellom automatisk eller manuelt gir til hvor effektiv ABS, tractionkontroll og stabilitetshjelp du vil kjøre med.
Spillet skal kjøre stabilt med 30 bilder per sekund og bilmodellene og banene vi har sett holder et solid visuelt nivå. Vi snakker riktignok ikke grafikk i samme klasse som nevnte Grid, men det er da heller ikke der Simbin har hatt sitt fokus.
– Fysikk er jo så mangt. Codemasters er for eksempel veldig gode på det med skademodeller, og vi er ikke helt på det nivået. Det viktigste for oss er imidlertid ikke å gi spillerne en kollisjonsfest, men at bilene er gode å kjøre. Spillere har ulik smak, men vi har altså satset mest på selve kjørefølelsen, sier Roos.
Detaljert
Dere som liker å sitte inne i bilen når dere spiller har også litt snop å se frem til.
– Jeg tør påstå at vi har de beste cockpitene i verden. Disse har vi jobbet mye med slik at alle detaljene skal være på plass, sier en tydelig fornøyd Roos.
Cockpitene holder toppklasse, det er det ingen som helst tvil om. Detaljnivået er i det hele tatt jevnt over god når det gjelder det grafiske, men det er kanskje på lydsiden spillet imponerer aller mest effektmessig. Her har man ikke overlatt noe som helst til tilfeldighetene, og bilene høres helt autentiske ut i alle tenkelige situasjoner. Forklaringen for den høye kvaliteten er enkel:
– Alle billydene er som vanlig tatt opp fra ekte biler av samme modell som det du kjører i spillet.
Og Roos bryter ut:
– No bullshit, dette her er skikkelig racing!
Svensken er ikke bekymret i det hele tatt for at etterspørselen etter simulatorspill på konsoll er borte, og at halvarkadekonkurrentene har tatt over markedet.
– Vårt fokus er jo kjørefølelse og racing. Vi ser helt klart en tendens til at publikum vil ha skikkelig simulasjon, det så vi da Forza Motorsport 2 solgte rundt fire ganger så mye som Project Gotham Racing 4, avslutter Roos.
Race Pro slippes for Xbox 360 november i år.