På mandag avholdt Activision en stor pressekonferanse i Los Angeles. Her fikk vi se en rekke ulike spill, inkludert tre førstepersons skytespill. Disse var Call of Duty 2, Call of Duty 2: Big Red One og, selvfølgelig, den etterlengtede fortsettelsen på Quake-serien. Vi tar for oss Call of Duty-spilene i en separat artikkel, og konsentrerer oss her fullt og helt om Quake IV som kommer til PC og Xbox 360, og utvikles av Raven Software i samarbeid med id Software.
Gjensyn med Strogg Quake satte en ny standard i forhold til grafikk og spilldynamikk da det kom på midten av nittitallet. Teknisk sett var spillet milevis foran alt annet i sjangeren, og det er vanskelig å beskrive den følelsen vi hadde da vi så det innledende Quake-spillet spillet for første gang. Quake IV vekker ikke like store følelser, men det har sin naturlige årsak. Mens det første spillet i serien introduserte en helt ny og vanvittig avansert spillmotor, bygger fireren på en motor vi allerede har sett i aksjon. Doom 3-motoren er riktignok noe av det ypperste på markedet, men den er ikke i noen særstilling, og selv om Quake VI ser veldig, veldig flott ut, er det langt fra det eneste kommende førstepersons skytespillet som makter å imponere.
Derfor er det viktig at Raven Software sørger for at gameplayet, historien og stemningen holder et like høyt nivå som selve grafikken. Hvorvidt de klarer det gjenstår å se, men det vi fikk demonstrert av spillet virker absolutt lovende. Den visuelle stilen minner på mange måter om Doom 3 - ikke bare på grunn av de avanserte og karakteristiske lys og skygge-effektene, men også på grunn av at selve spillmiljøene og fiendene har mye til felles med det vi finner i id Software sitt grafiske mesterverk.
Gameplayet ser imidlertid langt mer variert og avansert ut. Her spiller vi nemlig ikke noen enslig marinesoldat som må redde verden helt alene, men et medlem av en større gruppe topptrente soldater. Dermed blir gameplayet raskt mer moderne enn det vi fant i Doom 3. Todd Hollenshead og Tim Willits, som stod for presentasjonen av Quake IV, fortalte at den kunnstige intelligensen hos medsoldatene dine og fiendene er radikalt ulik den vi finner i Doom 3, og at gruppen din ikke bare vil oppføre seg på en rimelig realistisk og (forhåpentligvis) hjelpsom måte, men fiendene vil samarbeide med hverandre i sin håpløse kamp for å bli kvitt dere.
I tillegg til et økt fokus på samarbeid og taktikk får vi også tilgang på en rekke kjøretøy, slik som "hovertanks" og "walkers". Spillet vil inneholde mer frihet enn Doom 3 gjorde, rett og slett fordi større deler av spillet foregår i utendørsområder hvor du får flere taktiske muligheter enn du fikk inne i de trange korridorene på Mars. Enspillerdelen blir likevel rimelig lineær og historiedrevet, og Todd Hollenshead fortalte at fokuset er på å skape en enspillerdel som hele tiden driver spilleren forover.
Blodig alvor Det vi fikk se fra Quake VI støtter definitivt opp om kommentarene fra Todd Hollenshead. Vi så flere sekvenser hentet fra ulike deler av spillet, og alle var svært velregisserte, med massevis av action hele tiden. Kulene fløy i alle retninger, og du kjempet ofte sammen med allierte mennesker. Fiendene vi så var stort sett "fotsoldater", men ved enkelte anledninger så vi glimt av gigantiske monstre i bakgrunnen, som spilleren utvilsomt får stifte bekjentskap med etter hvert. I tillegg fikk vi se en av de mest gufne filmsekvensene vi har opplevd på en stund.
Enspillerdelen fortsetter der Quake II slapp, men det er ikke nødvendig å ha spilt det aldrende skytespillet for å få glede av Quake IV. Historien følger en helt annen person enn Quake II gjorde, og underveis i spillet vil du ofte høre folk skryte om bragdene til helten i Quake II. Når det gjelder flerspillerdelen, fikk vi svært lite konkret informasjon. Det som ble sagt var at vi ville få den samme intensiteten som i Quake III, og at det har blitt gjort store endringer i Doom 3-motoren for å gjøre flerspilleropplevelsen så god som mulig.
Flere detaljer vil bli kunngjort på årets QuakeCon-messe.