Hvordan følger man opp et spill som Doom? Med et spill som Quake! Det siste samarbeidsprosjektet til John Romero og John Carmack begynte som et ambisiøst rollespill og endte opp som noe som egentlig var ganske likt Doom.
Men med full 3D-grafikk, musestyring og en flerspillermodus med ekstremt høyt tempo klarte Quake å revolusjonere sjangeren like mye som Doom gjorde bare tre år før.
I ukens Retro Crew snakker vi om alle moderne FPSers far, spillet som oppfant Quad Damage, telefragging og rocket-jumping. Hør oss mimre om dette banebrytende spillet! Ketil forteller blant annet om sin tid i en Quake-klan som han var dypt involvert i over lengre tid.
I studio finner vi retronautene Stian Askeland, Ketil Espenæs, og Jostein Hakestad.
Gått glipp av tidligere episoder?
Retro Crew er et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Du kan blant annet treffe gjengen på Facebook. Her er de tre forrige episodene:
Fotballspillene fra åtti- og nittitallet
Nintendo har ikke bare holdt på med spill i 125 år
Alt det beste og verste fra Sega Mega Drive
Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.