Brendan Greene – kanskje mest kjent under nicket «PlayerUnknown» – har forlatt PUBG-utvikler Krafton, og skal nå starte opp et nytt studio i Amsterdam. Dette forteller Greene selv i en pressemelding der han går mer i detalj om karriereendringen.
– Jeg er svært takknemlig for at alle hos PUBG og Krafton lot meg få en sjanse, og for mulighetene de har gitt meg i løpet av de siste fire årene. I dag er jeg spent på å ta et nytt steg på min reise mot å skape den typen opplevelse jeg har sett for meg i flere år. Igjen, jeg er takknemlig til alle i Krafton for å støtte planene mine, og jeg har mer å si om prosjektet på et senere tidspunkt, sier han i pressemeldingen (via PC Gamer).
Krafton skal ha en liten eierandel i studioet, så det gir mening at Greene er ekstra takknemlig. Så langt vet vi lite om planene til det nye studioet, men det skal ha blitt bygget opp i år, og teamet jobber nå med å se hvilke systemer de trenger for å bygge et åpent sandkassespill med stor skala.
For en måneds tid siden fjernet Greene plutselig alle Twitter-meldingene sine, noe som gjorde at flere på nett begynte å lure på om endringer var på vei for den kjente spillutvikleren. Det viser seg altså at dette var et ledd i overgangen til det nye studioet.
Fra DayZ til PUBG
Brendan Greenes battle roayle-konsept begynte livet som en mod basert på DayZ-modifikasjonen til ARMA 2, men fikk nytt liv som en del av H1Z1: King of the Hill etter at Greene konsulterte på spillet. Playerunknown's Battlegrounds ble til etter at koreanske Bluehole Ginno Games hyrte ham inn for å lage et battle royale-konsept for dem. Siden da har spillet blitt en av de mest suksessrike PC-spillene fra de siste 10 årene.
Nylig skiftet spillet navn til PUBG: Battlegrounds, og kvittet seg dermed også med «Playerunknown»-knytningen, noe som antageligvis også er et ledd i å distansere Playerunknown litt fra spillet.
En åndelig oppfølger til Dead Space er også på vei.
Callisto Protocol er satt i PUBG-universet »