Oppdatering nummer 22 for Playerunknown's Battlegrounds (PUBG) rullet ut en ny type matchmaking, som er basert på spilleres geografiske posisjon. I stedet for å velge hvilken server man vil spille på – Europa, Nord-Amerika, Asia, osv. – velger spillet automatisk hvor man plasseres, men overgangen har ikke vært helt vellykket.
I sosiale medier og på Reddit klager spillere over at de ofte plasseres i feil region, noe som fort kan ødelegge opplevelsen.
Å spille på servere utenfor sin region resulterer nemlig i høy ping, altså tiden det tar for PC-en din å kommunisere med serveren. En spiller fra USA vil for eksempel alltid ha en fordel mot en nordmann på nordamerikanske servere, fordi han befinner seg nærmere serverens geografiske posisjon.
– Jeg har hatt alt fra 50 ping i Europa til 130 i Nord-Amerika og 270 i Asia, forteller den norske Diamond Dogs-spilleren Kristoffer «LuX» Holst Gabrielsen på Twitter.
Stille fra utvikleren
Mens rapportene om problemer hoper seg opp, lurer mange på hvorfor spillets utvikler enda ikke har gitt lyd fra seg nesten en uke etter at oppdateringen ble lansert.
– Vi vet alle at denne oppdateringen har vært en katastrofe på så godt som alle mulige måter, men det jeg synes er verst er mangelen på kommunikasjon fra PUBG Corp., skriver «ajh1717» på Reddit.
Utvikleren har tidligere fått kjeft for å ikke snakke åpent med spillerbasen om problemer med spillets utvikling. Studioet og PUBG-sjef Brendan Greene har lovet å rette på det, men likevel befinner teamet seg i samme situasjon igjen.
Timingen kunne heller ikke vært verre for studioet, med tanke på den forestående lanseringen av Call of Duty: Black Ops 4. Treyarchs nyeste vil trolig gi PUBG stor konkurranse, med spillets battle royale-modus, kalt Blackout. Vi fikk prøve modusen tidligere i år, og skribent Mikkjell Lønning var svært så begeistret.
PUBG sliter også i kampen mot juks.
Utvikleren har utestengt over 13 millioner kontoer for ureglementert spill »