For et par måneder siden fikk Playerunknown's Battlegrounds-spillerne velge hvilket kart de ønsket å spille. Før dette ble man helt tilfeldig kastet inn i ett av de to kartene.
Nå har PUBG Corp. bestemt seg for å reversere denne muligheten og igjen innføre tilfeldig kartvalg. Dette forteller de i et innlegg på Steam.
– Da vi først annonserte kartvalgsfunksjonen, sa vi at vi skulle holde et øye med funksjonen, siden det kunne bli problematisk etter hvert som vi slapp nye kart. Det har blitt tydelig for oss at disse bekymringene var riktige, og vi har bestemt at vi ikke kan støtte individuelt kartvalg for mer enn to kart. Dette skjer fordi kartvalget essensielt lager en eksponensiell økning i antallet av separate match-køer når det kombineres med andre køvalg som squad-størrelse og perspektiv. Resultatet blir at matchmaking-utvalget deles opp i mange små seksjoner, som gjør det nesten umulig å skape en match i enkelte av disse køene, forklarer PUBG Corp.
Slår sammen til to bolker
Når det litt mindre kartet Sanhok nå lanseres vil de likevel la spillere velge mellom det og de to større kartene, i hvert fall i en periode. Det betyr at ørkenkartet Miramar og øykartet Erangel slås sammen i én bolk, mens Sanhok får sin egen bolk.
Samtidig forteller utviklerne at de som spiller Sanhok ikke vil bli matchet basert på en MMR (rangering basert på prestasjon i tidligere kamper), men i stedet vil være helt tilfeldig. Spillet skal fremdeles måle statistikken, men ignorerer det altså når man skal finne motspillere. Begrunnelsen er at utviklerne vil gjøre modusen mer kaotisk.
Etter alt å dømme skjer alle forandringene når Sanhok lanseres, 22. juni.
LES OGSÅ: PUBG-sjefen lytter til fansen, men har ingen planer om å fjerne spillets bomberegn »