Spillet følger stakkars Fiona, som våkner opp i en mørk kjeller under et gammelt slott. Forvirret og skrekkslagen begynner hun å utforske de andre rommene i slottet, for å finne ut hvordan hun havnet der og (viktigst av alt) hvordan hun skal komme seg bort derfra.
Kontrollsystemet i spillet skal være med på å formidle Fiona sin sinnstilstand til spilleren underveis. Hun er naturligvis svært redd, og hvis hun får panikk vil håndkontrolleren riste (for å imitere hjerteslagene hennes), hun vil lettere kunne snuble og falle, og hun vil generelt bli vanskeligere å kontrollere.
Frykten hennes kommer også til uttrykk gjennom grafikken, og etter hvert som hun får mer og mer panikk vil fargene forsvinne fra omgivelsene. Ved å finne et trygt sted og gjemme seg, vil Fiona etter hvert bli roligere og få normalt syn igjen.
Etter hvert vil hun få selskap av Hewie, en hund som hun klarer å redde fra en felle. Hun kan gi ham ordre som han vil utføre - i begynnelsen vil han være svært skeptisk, men etter hvert som han lærer seg å stole på Fiona vil han bli en viktig alliert. Han kan hente objekter og angripe fiender, og hans hjelp er nødvendig for at Fiona skal komme seg ut av slottet i live.
Haunting Ground virker som et svært spennende, og vi europeere kan glede oss til at det dukker opp på markedet tidlig neste år.