For ganske nøyaktig ett år siden sikret Tim Schafer og Double Fine seg midlene til å lage en oppfølger til kultspillet Psychonauts. Via folkefinansieringstjenesten Fig samlet prosjektet inn rundt 29 millioner kroner, og planen var den gang å slippe Psychonauts 2 på høsten 2018.
Med utviklingen i full sving har studioet imidlertid oppdaget at det blir for lite tid, og lanseringsvinduet flyttes derfor ut av 2018:
– Vi elsker spillet vi lager, og vi ønsker å sørge for at Psychonauts 2 blir noe dere kommer til å elske også – et spill som viderefører arven etter Psychonauts på en betydningsfull og spesiell måte. Vi gjør store fremskritt, men vi vil passe på at spillet får den tiden det trenger for å kunne skinne, forteller Double Fine i en melding til sine Fig-backere.
En ny lanseringsplan forekommer ikke i meldingen, men etter all sannsynlighet kan vi vente Psychonauts 2 en gang i 2019.
En typisk oppfølger
Fra tidligere vet vi at handlingen i Psychonauts 2 er satt like etter avslutningen på det første spillet, og nok en gang er det unggutten Raz som står i sentrum. Denne gangen får han prøve seg som profesjonell Psychonaut – en slags spion som kan invadere andres sinn.
Som i forgjengeren må spillere bruke Raz' evner til å dykke dypere inn i tankene til andre figurer, og løse diverse plattformutfordringer på veien. I tillegg lover Double Fine at vi skal få utforske mer av ungguttens bakgrunnshistorie, i tillegg til å møte flere nye figurer.
Psychonauts 2 utvikles for Windows, Mac, Linux, PlayStation 4 og Xbox One.
Originalspillet hadde sine svakheter.
Likevel mente vår anmelder at det var lett å bli glad i Psychonauts »