I et intervju med Edge forteller Platinums spillregissør Atsushi Inaba at den problematiske PlayStation 3-utgaven av Bayonetta er studioets største feilskjær.
– Den største blemmen Platinum Studio har gjort så langt, den som virkelig stikker seg ut, er den porteringen. På den tiden ante vi ikke hvordan vi skulle utvikle for PlayStation 3, og om vi kunne ha gjort det… er irrelevant: vi avgjorde at vi ikke kunne gjøre det. Men når vi ser tilbake på resultatet, og spesielt på hva som ble sluppet til spillerne, ser jeg på det som vårt største feilskjær, forteller Inaba til magasinet.
Platinum valgte nemlig å la et av Segas interne studioer ta seg av porteringen. Resultatet er at Bayonetta til PlayStation 3 ofte sees på som kroneksemplet på uheldige porteringer denne konsollgenerasjonen. Mens Xbox 360-utgaven fungerte fint, slet PlayStation 3-utgaven med dårligere kontroller, lange lastetider, en forferdelig bildeoppdateringsfrekvens og generelt labrere presentasjon.
– En ting må jeg si: vi lærte heldigvis av dette feilskjæret. Med Vanquish utviklet vi begge utgavene selv, beretter Inaba.
Intervjuet ble gjort i forbindelse med Bayonettas nylig annonserte oppfølger. Det som overrasket de fleste er at Bayonetta 2 kun blir å finne på Nintendo Wii U – fans av originalen på Xbox 360 og PlayStation 3 må dermed hoppe på Wii U-toget for å kunne se hva som skjer videre med den snertne berta.
Les også: Bayonetta er tilbake Les også: Anmeldelse: Bayonetta