Samlekortspillet Magic 2015 fikk en blandet mottakelse da det dukket opp tidligere i år. Grunnen var at mange av de mest spennende kortene var låst bak en betalingsvegg, i ulike DLC-pakker. De som ikke var låst krevde til gjengjeld mye «grinding».
Etter mye klager fra spillmiljøet har Wizards of the Coast og utvikler Stainless Games nå bestemt seg for å endre på spillets forretningsmodell.
Alt kan låses opp med spilling
Fra og med femte november vil spillerne som betaler for hovedspillet kunne låse opp alle kortene uten å betale, og man vil kunne vinne «booster-pakker» ved å spille på nettet., i stedet vil ekstrakortene være noe som spillerne kan vinne når de spiller på nettet.
Det skal likevel være mulig å kjøpe tilgang på de avanserte kortene, så helt mikrotransaksjonfritt blir ikke spillet. De som allerede har kjøpt ekstrapakker vil belønnes på ett eller annet vis – belønningene skal visstnok avhenge av hvor mye man har betalt.
Wizards of the Coast har også brukt anledningen til å annonsere en ekspansjon. Den heter Garruk's Revenge og låser opp en ny kampanje og et nytt sett med kort.
Både spillets relanserte versjon og den nye ekspansjonen debuterer på Windows og Android den 5. november. Senere vil også de andre versjonene av spillet oppdateres.
Sist gang vi anmeldte et nytt spill i denne serien var da vi tok en titt på 2012-versjonen – som kom i 2011, selvsagt – men vi har også en grundig artikkel om kortspillets eldre dataspillversjoner,