Xbox-spillet Forza Motorsport var et av Microsofts viktigste våpen i den forrige konsollkrigen. Her ble vi servert et bilspill med sylskarp grafikk, realistisk fysikk på bilene og store valgmuligheter når man skulle skvise toppinnsats ut av bilene. Forza var på mange måter Xboxens svar på Gran Turismo, og racingfans verden over trykket simulatoren til sitt bryst.
I ettertid har en oppfølger funnet veien til massene, nærmere bestemt som Xbox 360-eksklusiv. Nytt i denne utgaven var omfattende nettfunksjonalitet; man kunne blant annet konkurrere mot andre så vel som kikke på bilder av bilen til kompisen, samtidig som man sakte, men sikkert klatret oppover på highscorelistene.
Forza 3 har vært i utvikling en stund nå, og Microsoft kunne nylig melde om at det etterlengtede spill har gått gull, og dermed er klart for fabrikksamlebåndene.
Mindre tålmodige bilentusiaster vil i tillegg glede seg over at en demo er på vei til oss, nærmere bestemt den 24. september. I demoen får vi teste flere av spillets nye funksjoner og for de av oss som har koblet kjeksboksen opp mot verdensveven vil det være highscorelister å konkurrere om for den ene banen som er inkludert, Camino Viejo. Bilene som vil være testbare er:
2007 Porsche #80 Flying Lizard 911 GT3-RSR
2010 Audi R8 5.2 FSI quattro
2009 Ferrari California
2008 Mitsubishi Lancer Evolution X GSR
2009 Mini John Cooper Works
Forza Motorsport 3 later til å bli mer en evolusjon enn revolusjon for racingsjangeren når det tar innersvingen på oss den 23. oktober. Hvis man skal kaste ut tall snakkes det om så mye som 400 forskjellige og ekstremt detaljerte biler, og rundt 100 forskjellige baner å bryne seg på.
Nye funksjoner inkluderer Grid-inspirert spolefunksjon som gjør det mulig å rette opp feilskjær underveis i løpet. Til forskjell fra Grid har spilleren imidlertid ingen begrensning når det kommer til bruk av denne funksjonen, men på høyere vanskelighetsgrader er det selvsagt umulig å spole i det hele tatt. I tillegg har Turn 10 lagt masse arbeid ned i interiørdesignen på bilene, for at spilleren skal kunne kjøre hver av de 400 bilene fra innsiden av bilen, såkalt cockpit-vinkel.
Enspiller- og flerspillerdelen vil få større omfang og bredde, og fysikken skal oppgraderes ytterligere. Blant annet er det lagt arbeid ned i å lage en realistisk skademodell for dekk. For de mer spillteknisk interesserte loves spillet å ha en bildeoppdateringsfrekvens på 60 bilder per sekund, noe som er svært imponerende med tanke på den detaljerte grafikken.
Er det en sjanger det faktisk er fordelaktig å ha såpass kjapp bildeoppdatering så er det bilspill; fartsfølelsen Forza 3 har å by på kan vise seg å være ganske enestående. Vi gleder oss til å teste!
(Kilde: Pressemelding)