Neste generasjon er her, og Project Gotham Racing 3 (PGR3) forventes å bli en av bestselgerne på Xbox 360. Spillet er på ingen måte noen revolusjon, ei heller veldig ulikt sin populære forgjengeren. Likevel sitter du med godfølelsen konstant når du suser rundt i 320 km/t i diverse storbyer. PGR3 finner altså ikke opp kruttet på nytt, det har bare gjort det penere og mer brukervennlig. En skulle ikke tro at dette alene var holdbart, men det er det faktisk. Derfor: Spenn på deg setebeltet og gjør neseborene klar for stanken av svidd gummi og drivstoff av skyhøy oktan.
Herlig rus
Det er vanskelighetsgradene og belønningssystemet som først og fremst gjør PGR3 til et bilspill i toppklassen. I kampanjemodusen vil du ha en rekke utfordringer i mellom deg, pokaler og prispenger. Her snakker vi blant annet om kampen mot klokka, datastyrte motstandere eller poengsanking. Løpene deles opp i fem ulike vanskelighetsgrader, hardere utfordringer gir konsekvent en større belønning for strevet. Når du klarer alle løpene i en turnering vil du få en glinsende pokal hvis valør kommer an på hvilke medaljer du har sopet til deg underveis. Antall pokaler er helt sentralt i forhold til å låse opp nye turneringer. Spillet gir en helt spesiell rus når du klarer de hardeste oppgavene. Rus fører ofte til avhengighet, og det er så absolutt tilfellet også i PGR3.
Prispengene du tjener opp i PGR3 er ikke av typen du setter i banken eller investerer i risikofylte aksjefond. Nei, her skal det handles. Hva sier herren/madamen til en blodrød Ferrari eller en frekk Jaguar? I dette spillet er det over 75 biler tilgjengelig, med en samlet verdi på 22 millioner dollar (før norske avgifter) om du skulle kjøpt dem som en tidlig julegave til familie og venner. Bilene plasserer du i en av dine garasjer, og der kan de betraktes fra alle tenkelige vinkler. Før du kjøper kan du selvsagt testkjøre bilene, noe som kan være smart hvis din virtuelle lommebok er litt slunken.
Kudos er viktig i PGR3, dette er poeng du får mens du kjører. Kudospoeng brukes blant annet til å rangere deg i forhold til andre spillere via Xbox Live, og det gir deg selvsagt en haug med ære om du har solide plasseringer på rankingene. Det vil også gi deg en intern nivåøkning som alle andre kan se; du begynner på nivå 10 og kan maksimalt ende på nivå 1. Kjører du på høyere vanskelighetsgrad vil du også få bedre betalt i kudos, selv om du gjør akkurat den samme manøveren på begge innstillingene.
Skrensing er hovedkilden til kudospoeng, sammen med blant annet hopping, tohjulskjøring, og såkalt ”drafting” (ligge i dragsuget til en konkurrent). Du kan bygge opp kombinasjoner av ulike elementer for å få store poengsummer, og enkelte brett baserer seg tungt på dette. Krasjing er din verste fiende når du skal forsøke å sette sammen fete kombinasjoner. Du står i fare for å miste betydelige poengsummer om du skrenser inn i autovernet. Til slutt vil du bli premiert for ærefulle og praktiske oppgaver som du løser. Kjører du for eksempel ti løp på rad uten å avbryte, får du en medalje. Det samme gjelder om du eksempelvis kjøper samtlige Lamborghinier i spillet. Slike medaljer kan synes trivielle, men de blir et pikant lite krydder i PGR3-gryteretten.
Klok av skade?
Skademodellen i PGR3 er begrenset, noe som tilegger tittelen et lite arkadepreg. Om du mot formodning braser mot autovernet i 250 km/t så er det ikke stort som skjer med bilen din. Små kosmetiske skader slik som knuste speil og en liten ripe i lakken er normen. Dessuten er jeg litt skuffet over hvor uspektakulære de fleste krasjene er. Nei, jeg forventer ikke Burnout: Revenge, men litt action bør det være ved knokkelkamper i høy hastighet. På den positive siden skaper det flyt at du til stadighet forblir på dine fire hjul etter kollisjoner. Flyten betyr jevne løp, noe som igjen spisser et fra før berusende konkurranseinstinkt.
Selve kjøringen i PGR3 er god, og prestasjonen til de ulike bilene synes realistiske. De mest ekstreme bilene er eksempelvis svært raske, men til gjengjeld krever det mye trening for å mestre deres motorkraft. Mer balanserte bilmodeller er ideelt for nybegynnere; en gradvis fartsøkning og balansenedgang på bilene er den kloke veien å gå om du vil bli god. Vil du komme noen vei mot enten menneskestyrte eller datakontrollerte motstandere er det svingene som er fokusområdet. Det er faktisk helt utrolig hvor tilfredsstillende den perfekte kurven i en avgjørende sving kan være. Fartsfølelsen er enorm, mye takket være det audiovisuelle. Når du kjører bortover sletter i over 300 km/t føler du faktisk suget i magen, gjerne akkompagnert av et fårete smil rundt munnen.