Et av slagordene de har benyttet seg av under utviklingen er ”Real sport – real champions”. Målet er altså å skape et spill hvor det fokuseres på konkurranseaspektet. Hvis alt går etter planen blir Project Gotham Racing 3 et spill hvor iherdig innsats kan gjøre deg til en virkelig stjerne. Via modusen Gotham TV kan du følge andre løp som tilskuer. Målet er at viktige løp mellom de beste spillerne skal bli så populære at kanskje så mange som ti tusen spillere følger med. Da kan vi virkelig snakke om at man føler presset.
Det aller meste skal være tilgjengelig helt fra starten av. Karrieremodusen skal også være svært åpen, slik at du i praksis skal kunne kjøpe spillet, kaste det i konsollen og starte opp med omtrent hvilken kombinasjon av bil og bane du vil. Det garanteres at ingen biler med toppfart under 300km/t er med i spillet, og det vil være få eller ingen mulighet til å modifisere dem. Det kan altså se ut til at det ikke vil bli den store følelsen av progresjon med i bildet, men heller større fokus på selve kjøringen og konkurranseaspektet. Noe opplåsbart innhold er det nok, men bortsett fra dette er det uklart hva du bruker poengene (kudos) til.
Ekstremt detaljfokus
Selvsagt blir grafikken langt mer imponerende enn på første generasjons Xbox. Der Project Gotham Racing 2 hadde 10 000 polygoner per bil får Project Gotham Racing 3 40 000 polygoner på utsiden, pluss 40 000 polygoner på innsiden. Slike tall sier riktignok ikke all verden i seg selv, men her snakker vi høy detaljgrad og biler som ser troverdige ut også på innsiden. Gittere i luftinntak er virkelig modellerte, ikke bare flate teksturer, og inne loves det at alt ned til minste detalj skal være korrekt gjengitt. Sjåføren har også ulike animasjoner alt ettersom hvor girspak, håndbrekk og så videre er plassert, for å gjøre det hele komplett. På tribunene loves det over 4000 unike publikummere, som reagerer på hvordan du kjører.
Løpene foregår i verdensbyer. London og New York er bekreftet, flere kommer. Vi fikk se eksempler på både modeller og teksturer, og her ser det ut til at det har blitt lagt ned ekstremt med arbeid. En veldig stor andel av teksturene er basert på bilder av de virkelige bygningene. Det høres kanskje enkelt ut, men hvert bilde må tas på et tidspunkt hvor det ikke er noen former for forstyrrelser, og så må bildet renses for alt fra fugler til skygger, før det kan bli teksturen til ett bygg. Vi snakker fort om ganske mange tusen hus. Deretter måtte hver enkelt huseier spørres om tillatelse. Ca. 95% av bygningene sies å være korrekte i spillet, resten har gått gjennom små navneendringer på grunn av lisensproblemer.
Ingen simulator
Project Gotham Racing 3 skal fokusere på underholdningsverdi. Det ser for eksempel ut til å bli langt mindre realistisk enn Forza, men de ulike bilene skal likevel ha bevart så mye av sine typiske kjøreegenskaper som mulig. Ved å konkurrere måles dine ferdigheter, og disse danner grunnlag for en verdensrang. Her kan du se hvor god (eller dårlig) du virkelig er. Du kan også sammenligne deg mer direkte mot venner. For eksempel kan du få beskjed hver gang du slår en kamerats bestetid, eller motsatt. En rutebygger lar deg dessuten komponere baner i byene etter eget ønske. Disse kan deles med venner og kjente over Live.
Til slutt fikk vi se en 3-4 uker gammel versjon av spillet i aksjon. Det var veldig åpenbart at mye enda manglet. 10-15 bilder i sekundet, ingen lyd, grafiske feil og effekter som ikke var ferdig innstilt, gjorde at det var vanskelig å få noe rettferdig inntrykk av spillet. Alt vi hørte lover (selvsagt) godt, men det vi fikk se var verken i stand til å bekrefte eller avkrefte stort. Uansett var det unektelig ganske tilfredsstillende å se spillet i levende live. På vei ut av rommet gleder vi oss mer enn når vi gikk inn, men det var vel det som var meningen.