Spillere har til og med gitt utrykk for at dette nye onlinespillet ikke er noe annet enn et enormt, virtuelt casino. Borte er dagene da du kan greie å komme i gang i spillet ved å tigge fra andre spillere. I Project Entropia er pengene dollar verdt - bokstavlig talt. Spillet er nemlig det første massive onlinespillet som tar i bruk ekte penger i stedet for de vanlige virtuelle gull eller sølv, og lar spillerne overføre penger fra sin egen bankkonto inn i spillet. Når du har akkumulert en del slanter inne i spillet, om du er så heldig å gjøre det, kan du også konvertere pengene derfra og overføre dem til den verdslige bankkonto igjen. Joda, Project Entropia er nyskapende nok på dette feltet. Etter en omfattende testing av trial-versjonen, som forøvrig er mulig å laste ned fra spillets offisielle hjemmeside, kan jeg nå avlegge en noenlunde dekkende rapport om dette forundringsfulle nye onlinespillet fra selskapet MindArk, som forøvrig er lokalisert øst for gamlelandet, nærmere sagt over grensa i vårt kjære naboland Sverige.
Økonomi til fryd eller fordervelse?
I en sniktitt skal man vanligvis ikke skrive i negative ordelag, ganske enkelt fordi spillet ikke er ferdig enda, og det da er urettferdig å dømme det før utviklerne har fått en sjanse til å fullføre og presentere det slik tusener av andre spillere skal få se det. Når det gjelder Project Entropia vil jeg likevel ta steget fullt ut. Spillet blir i følge utviklerne selv sluppet om en drøy måned, og den versjonen som har vært inne for testing her hos oss er en kommersiell trial-versjon. Med andre ord en slags demo-versjon som absolutt alle kan laste ned og prøve seg på. Hvorfor begynne med en så negativ åpning? Jo, Project Entropia har gitt meg relativt miksede følelser. Jeg skal prøve å presentere det på en saklig måte, men både mine og andres opplevelser med spillet peker mot konklusjoner jeg tviler på utviklerne vil høre.
Spillet er på mange måter banebrytende, til og med revolusjonerende, men det som ikke mangler av uoriginalitet tar spillet igjen på dårlig utførelse. Spillet er, bare en måned før utgivelse, gjennomsyret av feil og mangler som ofte har nesten fatale følger for spillerne. Spillets absolutt sterkeste selgepunkt er den realistiske økonomien, hvor spillere kan konvertere sine PEDs (Project Entropia Dollars) til virkelige penger som blir satt inn på deres egen konto, og vice versa. Dette åpner for uante situasjoner slik som gullrush, enorme disputter over finansielle kilder - for ikke å snakke om ødelagte liv pågrunn av en haltende økonomi i det virkelige livet. Frem til nå har slike spill bare tatt for seg virtuelle penger, og de har ikke hatt noen videre verdi i det virkelige livet annen enn at en promille mennesker har forsøkt å selge pengene sine på nettauksjoner, mot en sum som på ingen måter kunne videre kontrolleres. Det har alltid vært populært å drive auksjoner inne i selve spillene hvor spillerne har solgt hverandre våpen og klær, men Project Entropia baner veien for en fullstendig seriøs økonomi i noe som tross alt bare er et spill. Med andre ord kan dette være grusomt farlig, og med mindre det er håndtert ytterst forsiktig kan det hele ende i fryktelige situasjoner både for spillerne og for utviklerne.
Hadde bare systemet fungert, men det gjør det tilsynelatende ikke foreløpig. Flere spillere jeg har møtt inne i spillet sier de har mistet flere hundre kroner takket være feil i spillet. Hundrevis av kroner høres kanskje ikke altfor mye ut, men hva hvis spillere begynner å miste tusenvis av kroner pågrunn av såkalte feil i spillet? Vi får virkelig håpe utviklerne greier å få stabilisert dette systemet ordentlig før det hele blir satt ut i livet. På den annen side er det mange positive ting som kan komme ut av dette pengesystemet. Richard Garriots (utvikleren av Ultima Online) spådommer om et spill der du kan tjene til livets opphold uten å forlate maskinen kan endelig gå i oppfyllelse. Hvis du er engasjert nok kan du for såvidt skape din egen formue her.
Når utviklerne får implentert muligheten til å bygge og eie hus, vil du kunne f.eks. kunne bli en eiendomsmekler. Ellers kan du starte et jaktlag som reiser ut og skaffer de aller mest dyrebare tingene fra de mest fryktinngytende skapningene, og selger disse for blodpris til andre spillere. Likevel kan ikke alle bli millionærer av dette spillet, men muligheten er der for at et fåtall mennesker kan skape seg en aldri så liten forume ved å spille dette spillet riktig. Dette er en spennende tanke i seg selv. Det som det likevel er fare for er at spillet skal bli et online casino, slik som en spiller pekte ut for meg, hvor det eneste som står i spillernes tanker er å skaffe penger. Det er naturligvis mer til Project Entropia enn penger, og som alle andre onlinespill handler det om å ha det moro, og å leve seg inn i en involverende verden.
Når det gjelder størrelsen på Calypso, planeten hvor det hele utspiller seg på, kan den sammenlignes med størrelsen på verdenen i rollespillet Morrowind. Spillet tar forøvrig i bruk samme grafikk-motor som Morrowind, kalt NetImmerse. Dette er også den samme motoren som ble brukt i onlinespillet Dark Age of Camelot. Terrenget ser formodentligvis godt ut, men skinner på ingen måte med fargesprakende fremstillinger av alskens landskapstyper, men er heller foreløpig litt ensforming og uten spesielle særtrekk. Du finner sumper, vidstrakte sletter og skoger, uten at det skal være noe hinder ettersom du kan gå rett gjennom trærne i Project Entropia. Byene ligger spredt rundt, noe som forøvrig er positivt, men de ser alle helt like ut bortsett fra hovedstaden "Hadesheim", som mer eller mindre er en forstørret versjon av de andre småbyene.