For noen år tilbake ble reklame i spill sett på som den hellige gralen av mange spillutgivere, og Microsoft betalte mellom 200 og 400 millioner dollar for å sikre seg Massive, et av de ledende selskapene innenfor området. Det ser imidlertid ikke ut til å ha blitt noen massiv suksess, for i oktober ble storsatsningen lagt ned.
En av Massives klienter var Nadeo, den franske utvikleren bak gratisspillet TrackMania Nations. Dette racingspillet har vært svært populært, takket være sin underholdende kjøremodell. Dessuten har det et innebygd baneredigeringsverktøy som har sikret høy varighet.
TrackMania Nations (som ble lansert i «Forever»-utgave i 2008) var avhengig av reklameinntekter for å kunne driftes, og uten disse har Nadeo nå sett seg nødt til å gjøre store endringer. Fra nå av vil spillere med gratiskontoer kun ha tilgang på Nadeos egne servere. For å få frihet til å spille på hvilke servere man vil, må man kjøpe TrackMania United Forever.
Nations-innholdet representerer kun en syvendedel av innholdet i TrackMania United Forever, som kan skilte med en rekke varierte og spennende miljøer og biler. Men selv om spillet er et godt kjøp i seg selv, er nyheten utvilsomt skuffende for mange gratisspillere.
Nadeo jobber forøvrig med TrackMania 2. Tidligere var planen å lansere en betaversjon av spillet før nyttår, men det kan se ut som vi må vente til neste år før vi får teste det neste spillet i denne herlige serien.