Söldner var et flerspillerfokusert actionspill som lånte en del elementer fra Battlefield-serien, men kom med mange unike nyheter. Dessverre var det preget av feil og mangler, og fikk en heller lunken mottakelse på markedet.
Da JoWooD kunngjorde at en etterfølger var under utvikling, var det mange som håpet at spillet kunne videreføre Söldners positive kvaliteter, og at resultatet kunne bli det spillet man hadde håpet at originalen skulle bli.
Nå ser det imidlertid ut som det er problemer på gang. På nettstedet sitt har utvikleren av Söldner 2, GEasy Development (som ikke hadde noe med originalen å gjøre) kunngjort at de har brutt samarbeidet med JoWooD.
De forteller at teamet har jobbet hardt på spillet, og at de synes det er veldig trist å bli nødt til å ta dette skrittet, men at situasjonen har tvunget dem til å stanse arbeidet på spillet. Avslutningsvis takker de alle Söldner-tilhengerne for støtten de har fått under utviklingen.
Dette er ikke første gangen det har vært problemer mellom JoWooD og eksterne utviklere. Kanselleringen av Stargate SG-1 resulterte i søksmål og kroken på døra for australske Perception, mens bruddet mellom JoWooD og Gothic-utvikler Piranha Bytes førte til at en etterlengtet stor oppdatering til Gothic 3 ble droppet.
JoWooD har ikke kommentert saken. I og med at det er de som eier Söldner-navnet, kan det tenkes at de vil prøve å få en annen utvikler til å gjøre ferdig jobben på Söldner 2. Opprinnelig var det planen at spillet skulle lanseres i november.