Etter tre år i «Early Access» ble den populære fengselssimulatoren Prison Architect endelig lansert på PC i oktober i fjor. Til dags dato har spillet solgt over 1,5 millioner kopier, og nå håper utvikler Introversion Software å slå igjennom på konsollmarkedet.
I en pressemelding annonserte Introversion at de, i samarbeid med utgiver og utvikler Double Eleven, vil lansere Prison Architect på PlayStation 4, Xbox One og Xbox 360 i løpet av våren 2016. I tillegg skal en iOS-utgave være underveis, men i første omgang er det konsollene som står for tur.
De nye versjonene blir spesielt tilpasset for spilling med håndkontroller, og utvikleren lokker også med noen konsolleksklusive funksjoner. Blant disse er en ny modus der man kan hoppe over byggeprosessen og ta kontroll over ett av flere ferdigbygde fengsler. Spillere vil også kunne dele sine egne fengsler på nettet, samt prøve seg på andres kreasjoner.
Reddet utvikler fra konkurs
For Introversion er Prison Architect ikke bare et populært spill de lagde, men også grunnen til at studioet fortsatt eksisterer. Etter flere feilslåtte prosjekter var utvikleren på randen av konkurs i 2010, og stor gjeld så ut til å tvinge grunnleggere Mark Morris og Chris Delay til å stenge dørene for godt.
Så begynte ting plutselig å løsne, og arbeidet med Prison Architect ble både en kreativ og finansiell redning for duoen. Takket være gode salgstall fra «Early Access»-perioden hadde spillet tjent inn over 160 millioner kroner allerede før den endelige lanseringsdatoen, og i løpet av de siste tre månedene har 250 000 kopier blitt solgt.
På tross av suksessen ligger Introversion på ingen måte på latsiden, og i tillegg til å arbeide med konsollversjonen slipper utvikleren stadig vekk oppdateringer med nye moduser og funksjoner til spillet.
Studioet har også planer for et nytt spill, men hva det skal handle om vil de foreløpig ikke ut med.
Rocket League kommer også til nye plattformer.
Fra februar får Xbox One-spillere endelig spille bilfotball »