Half-Life 2: Episode 3

Prioriterte Left 4 Dead fremfor å lage mer Half-Life 2

Da Valve kom tilbake til Episode 3 mente teamet at toget hadde gått.

Valve var i full gang med en tredje episode for Half-Life 2, men stanset arbeidet for å fokusere på Left 4 Dead. Det forklarte utviklerteamet selv i en ny dokumentar lansert i forbindelse med 20-årsjubileet til Half-Life 2.

Slutten av den to timer lange dokumentaren – som du kan se øverst i artikkelen – tar for seg utvidelsene til det populære skytespillet. Valve lanserte både Episode One og Episode Two, men ting sa stopp under arbeidet med Episode Three.

Som teamet forklarer hadde arbeidet med den tredje episoden pågått i omtrent et halvt år. Lansering var trolig enda halvannet år unna, men så ble fokus flyttet over på et av Valves andre prosjekter.

– Det ble hastverk for å få det ut døren og det krevde at alle hjalp til for å nå fristen. Det var verdt det. Left 4 Dead ble til slutt fantastisk. Men det tok så lang tid – og dette er den tragiske og nesten komiske tingen med det hele – at innen vi vurderte å gå tilbake til Episode Three, var argumentet at toget hadde gått. Det er for sent nå, minnes utvikler David Speyrer.

Dokumentaren inneholder både konseptkunst og diverse demonstrasjoner fra Episode Three. Til tross for at nye funksjoner og nye fiender var på plass, følte teamet – Valve-sjef Gabe Newell i spissen – at episoden ikke klarte å tilføre nok nyvinning til serien.

– Vi kunne ha lansert den. Det ville ikke vært vanskelig, liksom. Min store tabbe var at jeg sto fast. Jeg kunne liksom ikke finne ut hvordan Episode Three pushet noe som helst fremover, sa Newell.

Valget om å skrinlegge den tredje episoden førte likevel til at andre prosjekter fikk liv. Ved siden av Left 4 Dead, og oppfølgeren Left 4 Dead 2, brukte Valve blant annet lærdommen for å utvikle spill som Portal 2 og Dota 2.

LES OGSÅ: Ting tyder på at Valve jobber med et nytt Half-Life »

Kommentarer (4)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Aspiranten
5 måneder siden
Men toget hadde ikke gått, og vi ønsket ikke nyvinninger, men fortsettelsen på historien de sa skulle komme i episoder.
PaladinNO
5 måneder siden
Aspiranten skrev (23 timer siden):

Men toget hadde ikke gått, og vi ønsket ikke nyvinninger, men fortsettelsen på historien de sa skulle komme i episoder.

^ THIS!

Jeg hadde aldri tenkt på eller forventet bedre grafikk, nye spillmekanikker, våpen eller gjenstander. Jeg bare ønsket en fullføring av historien.

Og istedet for isvåpenet som ble vist i videoen så hadde jeg glatt nøyd meg med f.eks. å sprenge utvalgte dertil egnede isblokker (siden handlingen slik jeg forstår det skulle for det meste foregå i isødet) + Zero Point Energy Field Manipulator for å lage imidlertidige hindre og projektiler mot fiender, og å bruke som objekter man kan hoppe opp på for komme seg videre eller for å komme til hemmeligheter.

Det ironiske er at det ennå ikke er for sent. Bruk hva enn spillmotor de brukte den gangen, og lag det nå. Og uten for mye fokus på "nyvinninger" - jeg har aldri hørt en Half-Life 2-fan be om nyvinninger i det skulle vært Episode 3.

Left 4 Dead har jeg forøvrig aldri prøvd.

Kombucha
5 måneder siden

Her ser vi det som tydeligvis har skilt Valve fra resten av den store gjengen. Gabe har tydeligvis hatt en fast forutsetning om at deres nye spill burde ha en minimal grad av nyvinning. Det ser vi i hvert fall overalt hva Valve-spill angår (en god måte å skaffe seg et image på egentlig).

Ser at folk ikke nødvendigvis har tatt hensyn til det, men det er det som ble slutten for Half-life i sin tid. Og det var nok heller ikke noen hemmelighet.

Så her står vi ved et åpent spørsmål, ønsker vi at Valve passer på sine "idealer" eller at de bare gunner på som e.g. Ubisoft gjør? Tror det ville ha skilt ekte Valve-fan boys fra resten som BARE vil ha mer.

Personlig har jeg masse respekt for Newell og kompani, og synes at så lenge har det ikke skadet Valve - og kjerneverdier er viktig, men samtidig har de nok vært nokså konservative siden hovedbabyen deres til slutt ble Steam og salgsgeskjeft, kontra nye spill med nyvinning.

bubba477
5 måneder siden

Dette er forferdelig synd. Etter Left 4 Dead 2 la Valve seg bare stille ned og kom seg aldri opp igjen, veldig rart.

Siste fra forsiden