Valve var i full gang med en tredje episode for Half-Life 2, men stanset arbeidet for å fokusere på Left 4 Dead. Det forklarte utviklerteamet selv i en ny dokumentar lansert i forbindelse med 20-årsjubileet til Half-Life 2.
Slutten av den to timer lange dokumentaren – som du kan se øverst i artikkelen – tar for seg utvidelsene til det populære skytespillet. Valve lanserte både Episode One og Episode Two, men ting sa stopp under arbeidet med Episode Three.
Som teamet forklarer hadde arbeidet med den tredje episoden pågått i omtrent et halvt år. Lansering var trolig enda halvannet år unna, men så ble fokus flyttet over på et av Valves andre prosjekter.
– Det ble hastverk for å få det ut døren og det krevde at alle hjalp til for å nå fristen. Det var verdt det. Left 4 Dead ble til slutt fantastisk. Men det tok så lang tid – og dette er den tragiske og nesten komiske tingen med det hele – at innen vi vurderte å gå tilbake til Episode Three, var argumentet at toget hadde gått. Det er for sent nå, minnes utvikler David Speyrer.
Dokumentaren inneholder både konseptkunst og diverse demonstrasjoner fra Episode Three. Til tross for at nye funksjoner og nye fiender var på plass, følte teamet – Valve-sjef Gabe Newell i spissen – at episoden ikke klarte å tilføre nok nyvinning til serien.
– Vi kunne ha lansert den. Det ville ikke vært vanskelig, liksom. Min store tabbe var at jeg sto fast. Jeg kunne liksom ikke finne ut hvordan Episode Three pushet noe som helst fremover, sa Newell.
Valget om å skrinlegge den tredje episoden førte likevel til at andre prosjekter fikk liv. Ved siden av Left 4 Dead, og oppfølgeren Left 4 Dead 2, brukte Valve blant annet lærdommen for å utvikle spill som Portal 2 og Dota 2.
LES OGSÅ: Ting tyder på at Valve jobber med et nytt Half-Life »