Jordan Mechner har ikke laget videospill siden Prince of Persia: Sands of Time i 2003, og har stort sett holdt seg opptatt med å skrive filmmanus og tegneserier. Han var blant annet produsent på storfilmen Prince of Persia: The Sands of Time i 2010.
Nå ønsker han å lage spill igjen, etter ni års avbrekk. Også denne gangen jobber han med en velkjent åttitallsserie, men Prince of Persia har blitt byttet ut med Karateka fra 1984. Han har samlet et et lite spillstudio som snekrer sammen en nedlastbar nyversjon for Xbox 360 og PlayStation 3 til i høst, ifølge Gamespot.
Mye penere
– Det er alltid overraskende å høre hvor stor påvirkningskraft spillet har hatt, og jeg ønsker å hedre originalen med god flyt og atmosfære, i en vakker versjon som kan plukkes opp og spilles umiddelbart, fortalte han det amerikanske spillnettstedet.
Originalen handlet om å gjenvinne prinsessen Mariko, som skurken Akuma har tatt med til festningen sin. I rollen som en karatekyndig helt må man banke skurker med slag og spark i tre forskjellige høyder. Spillet kom opprinnelig til Apple II-maskiner, og ble særlig kjent for god stemning og imponerende animasjoner.
På spørsmål fra Gamespot om hva de største forskjellene fra originalen kom til å bli, var Mechner veldig tydelig:
– Utseendet og lydene. Jeg ville satse ordentlig på den filmatiske historiefortellingen. Da jeg lagde originalen på åttitallet måtte jeg holde tilbake musikken og stilretningen på grunn av Apple II-maskinens tekniske begrensinger. I dag er det ingen grenser, og nye Karateka blir en mye penere og mer involverende opplevelse.
Nye Karateka er altså planlagt utgitt til høsten, til Xbox Live Arcade og PlayStation Network.
Les også: Historien om Prince of Persia