Prey

Prey-sjefen: – Bethesda krevde at spillet skulle hete Prey

Måtte følge ordre fra Bethesda.

Bethesda

Under E3 2016 viste Bethesda og Arkane Studios det første glimtet av Prey – et nytt spill i serien som begynte tilbake i 2006. Det skulle riktignok vise seg at det nye spillet ikke hadde noe med originalen å gjøre, og dersom spillsjefen hadde fått viljen sin ville det ikke engang hatt navnet Prey.

Raphael Colantonio forlot Arkane i 2017.
Wolfeye Studios

Det var i en episode av podcasten Game Maker's Notebook at Raphael Colantonio, tidligere sjef for Arkane, avslørte sin misnøye med spillets tittel. Som han forklarte ville han helst ha kalt spillet noe annet, men høyere makter i Bethesda satte ned foten.

– Det var ikke bare meg. Ingen andre i studioet vårt hadde lyst til å kalle det Prey. Spillet vårt hadde ikke noe med Prey å gjøre. Det er litt fornærmende for en kunstner når noen kommer til deg og sier «Du vet spillet ditt? Det skal hete Prey». Jeg synes ikke det var riktig og jeg tror det var en tabbe, sa Colantonio.

Les vår anmeldelse av Prey (2017) »

Utvikleren mente videre at navnet ble en kommersiell tabbe. Fans av det opprinnelige Prey ble skuffet over at det nye spillet var noe annet, mens de som ikke likte originalen ikke viste noen interesse for dette spillet. Spillsjefen følte også at han tråkket på tærne til utviklerne av Prey fra 2006, Human Head Studios, og opplevde situasjonen som at han hadde stjålet noe som ikke tilhørte ham.

Colantonio sa likevel at han var takknemlig for at Bethesda valgte å investere i Arkane og i hans visjon for Prey-spillet som til slutt ble gitt ut i 2017. Konflikten om navnet var imidlertid én av flere grunner til at utvikleren til slutt forlot Arkane to måneder etter lanseringen.

Siden har Colantonio startet et nytt utviklerstudio, kalt Wolfeye Studios. Selskapets første spill, Weird West fra 2022, fikk en svært god mottakelse her på bruket.

LES OGSÅ: Indie-spillet Prey for the Gods måtte bytte navn etter varemerkekonflikt med Bethesda »

Siste fra forsiden