Da Bioware annonserte at de ville lage et onlinespill basert på Star Wars-universet, var det nok mange som så for seg at dialog og historiefortelling ville stå i fokus. Bioware, som blant annet står bak titler som Knights of the Old Republic, Mass Effect og Jade Empire er et av de få utviklerfirmaene som til enhver tid har en hær med forfattere på lønningslista. Men en skulle jo tro at en MMO krever noe mer fra denne avdelingen enn tidligere Bioware-prosjekter har gjort.
I en ny utviklerblog gir Shauna Perry, som er ansvarlig for lyden i spillet, et innblikk i hvor omfattende manuskriptet og all lydinspillingen virkelig er. Hun hevder at selvet manuset inneholder nok stoff til å dekke over 40 Star Wars-romaner og at spillet har minst 10 ganger så mye dialog som Knights of the Old Republic. Shauna forklarer at: På en hvilken som helst dag kan det være over et dusin mennesker som arbeider spesifikt med voice-over på The Old Republic, og det er ikke inkludert skuespillerne.
At en MMO har mye dialog er kanskje ikke så overraskende. Det som derimot imponerer er at alle karakterene i spillet, både NPC'er og spillbare, får sin egen stemme takket være et nitidig arbeid i lydstudioet. Bioware driver nemlig lydopptak i fem forskjellige byer og når spillet er ferdigstilt vil "hundrevis" av skuespillere ha bidratt med stemmene sine. Shauna hevder at når alt arbeidet er over vil de ha gjennomført godt over 1000 firetimers innspillingsøkter.
Det å koordinere arbeidet mellom så mange stemmeskuespillere byr selvfølgelig på sine utfordringer. Den største, skal vi tro Shauna, er rett og slett å få alle til å uttale ordene likt. Hun sier: Du vil bli overrasket over hvor mange måter du kan uttale "Thul" eller "holo projector".
Etter innspilling må selvfølgelig all lyden redigeres og bearbeiders før den kan implementeres i spillet. Det er ingen tvil om at dette må være et enormt tidkrevende arbeid, og for å sette det litt i perspektiv så hevder våre venner i Kotaku at spillet har mer muntlig dialog enn hele Sopranaos TV-serien! Vi gleder oss i hvert fall veldig til vi igjen kan børste støvet av lyssabelene våre og endelige få se (og høre) det ferdige produktet. Det er i hvert fall mye som tyder på at vi må belage oss på å tilbringe mange timer i en galakse langt, langt unna.