3D Realms-mann Scott Miller har snakket med IGN, og røpet noen detaljer om etterfølgeren til skytespillet Prey. Her ble han blant annet spurt om Valves supervellykkede Portal har hatt noen innflytelse på Prey 2.
– Absolutt! Mens Prey pionerte portal-konseptet, tok Portal det til et helt nytt nivå. Det viser virkelig hva du kan gjøre når du fokuserer på et enkelt, kult gameplaykonsept, svarte han.
3D Realms har imidlertid ikke latt seg skremme av konkurransen:
– Portal imponerte oss veldig, men det har også inspirert oss til å gjengjelde tjenesten, og forhåpentligvis hoppe bukk over Valve slik de gjorde med oss. Vi har nye ideer for portaler som vil holde portalkappløpet interessant.
Miller fortalte også litt om historien til Prey 2. Originalen fulgte indianeren Tommy, som egentlig ikke var klar for helterollen han ble presset inn i.
I etterfølgeren bygger han naturligvis på denne erfaringen, og er blitt en mye hardere person, som ikke har problemer med å ta kontroll over situasjonen og akseptere sin status som galaksens redningsmann.
Kamp vil være mer interessant i Prey 2 enn det var i originalen, med flere fiender på skjermen samtidig og nye åndekrefter. Spillet vil også bli langt mer variert enn det som var tilfelle med Prey.
Mye av handlingen vil dessuten foregå i åpne områder, og Miller sammenlignet dette elementet litt med Call of Duty 4.