Velkjente og kritikerroste Portal begynte som et studentprosjekt med navnet Narbacular Drop. Etter hvert plukket Valve opp studentene og lot dem realisere konseptet med et solid budsjett og god hjelp fra veteranutviklere. Resten er historie.
En av hjernene bak Narbacular Drop heter Kim Swift. Hun ble headhuntet av Dark Void-utvikleren Airtight Games for to år siden, og fikk et helt eget utviklingsteam å leke seg med. Nå har de endelig annonsert hva de har jobbet med de siste årene.
Gamespot har en eksklusiv sniktitt av deres nye spill, Quantum Conundrum. I likhet med Portal er dette et gåteløsingsspill i førsteperson, men her er det dimensjonslek som står i fokus.
Med en «Interdimensional Shift Device»-hanske snøret godt rundt hånden skal man navigere et digert herskapshus, på jakt etter den gærne forskeronkelen ens som har forsvunnet i egen bolig. Turen går gjennom en rekke ulike rom, og man må bytte dimensjon for å påvirke egenskapene deres. En av dem er plysjdimensjonen, hvor alt blir kjempemykt og lett. Et annet eksempel er en dimensjon hvor tiden går saktere.
Spillet har en tegneserieaktig, leken stil som man skal kunne leke seg i mellom fire og seks timer. At dette spillet deler produsent med Portal virker åpenbart, noe man kan se fra traileren i bunnen av denne siden.
Spillet blir en nedlastbar tittel til PC, Xbox 360 og PlayStation 3, og utgis av Square Enix i starten av neste år.