Utvikleren bak Pokémon GO tok denne uken tak i bekymringer rundt salget av det populære mobilspillet. Ifølge teamet vil dette kun ha en positiv effekt, og spillere har ingen grunn til å være engstelige.
LES MER: Pokémon GO solgt for 37 milliarder »
Det var produktregissør Michael Steranka som denne uka rykket ut for å berolige fansen. I et intervju med Polygon forklarte han blant annet at Pokémon GO ikke vil få forstyrrende reklamer og at brukerinformasjon ikke vil selges videre til en tredjepart.
Bakgrunnen for bekymringen er knyttet til spillets nye eier, Scopely. Utviklerens andre spill, som for eksempel Monopoly GO, benytter seg hyppig av såkalte pop-up-reklamer som oppfordrer til bruk av penger. Den strategien skal ikke overføres til Pokémon-spillet.
– Scopely er klar over at dette spillet er unikt, og de har selv sagt at det ville være idiotisk å prøve å forandre på oppskriften som har gjort dette til en så stor suksess. […] Vi vil ikke bygge noen form for forstyrrende reklamer eller noe slikt inn i spillene våre.
Brukerinformasjon står trygt
Flere har også stilt seg skeptiske til Scopelys eier, det saudiarabiske fondet Savvy Games Group, og muligheten for at brukerinformasjon kan finne veien til Saudi-Arabia. Også der avviste Strenaka bekymringene på det sterkeste.
– Vi vil ikke selge spillerinformasjon til tredjeparter. Punktum. Vi bruker bare stedsinformasjon for å drifte spillet, vi lagrer stedsinformasjonen som trengs for å drifte spillet på servere i USA og vi følger alle de strenge retningslinjene for å beskytte den informasjonen så godt vi kan.
– Så om det er noen bekymring for at denne informasjonen vil sendes til andre steder som du kanskje ikke vet om eller stoler på, så håper jeg at det jeg forteller i dag kan sette en stopper for det, fordi det er absolutt ikke noe som skjer i dag og det er ikke noe som vil skje i fremtiden.
Strenaka forsikret også om at The Pokémon Company ikke bare blir med videre som samarbeidspartner, men også har gitt sin fulle støtte til Scopely som ny eier.
– Vi kunne ikke ha gjennomført dette uten grønt lys fra The Pokémon Company, og de vil fortsette å være verdifulle samarbeidspartnere for oss mens vi fortsetter å bygge flotte og autentiske Pokémon-opplevelser i Pokémon GO.
LES OGSÅ: Discord vurderer børsnotering – brukere uttrykker bekymring »