2020 har vært et utfordrende år for Pokémon GO, et spill bygget rundt å gå turer utendørs. I en hverdag preget av karantener og hjemmekontor har utvikler Niantic Labs riktignok jobbet på spreng for å levere en tilpasset opplevelse, og tiltakene ser ut til å ha gjort susen.
Som analyseselskapet Sensor Tower avslørte denne uken, har spillere til sammen brukt over en milliard dollar på Pokémon GO bare i 2020 – fordelt på både iOS og Android. Det tilsvarer omtrent 9,3 milliarder kroner med dagens kurs.
I løpet av årets ti første måneder har spillere brukt 11 prosent mer enn i hele 2019. Sammenlignet med de ti første månedene i fjor har forbruket steget med hele 30 prosent, skriver Sensor Tower.
Pokémon GO ble et globalt fenomen over natta etter lanseringen i 2016. Året etter sank spillets popularitet kraftig, men takket være jevnlige oppdateringer, stadig nytt innhold og de nevnte koronatiltakene har det igjen klatret seg opp til nye høyder.
På global basis – ikke inkludert Kina – holder Pokémon GO tredjeplassen basert på mobilspillforbruk i 2020. Lommemonsterspillet ligger rett bak Honor of Kings, mens PUBG Mobile topper listen.
LES OGSÅ: Her er The Witchers svar på Pokémon GO »