Pokémon Go raker fortsatt inn penger

Mobilspillet har omsatt for 21 millioner kroner i snitt hver dag siden juni.

Niantic

Pokémon Go tok verden med storm sommeren 2016. «Alle» var ute med smarttelefonene sine og siktet på monstrene som ved hjelp av AR-teknologi så ut som de befant seg rundt i den virkelige verden.

Siden den gang har interessen dabbet litt av, og det er bare tidvis at man ser en gjeng Pokémon-trenere ute på tur med telefonene sine koblet til nødladeren i lomma.

Det kan imidlertid virke som om spillerne som er igjen er god butikk for Niantic.

Fortsatt populært

Folk fortsetter å bruke penger på Pokémon Go.

Siden den store oppdateringen i juni, som innførte muligheten for å legge til venner og bytte Pokémon seg imellom, har spillerne nemlig brukt omlag 21 millioner kroner hver dag.

Det viser beregninger fra analyseselkapet SensorTower.

SensorTower beregner at spillet omsatte for rundt 15 millioner kroner om dagen i de to månedene før oppdateringen, og at 21 millioner kroner dagen tilsvarer en økning på 39 prosent.

Ifølge SuperData var Pokemon Go det tredje mest innbringende mobilspillet i juli.

Eurogamer forteller at Pokémon Go hadde 147 millioner aktive spillere i mai, som skal være det høyeste tallet siden lanseringen i 2016. VI har ikke funnet nyere tall, men det er nok ikke urimelig å anta at det tallet har vært høyere i feriemånedene.

Utvider stadig

Niantic fortsetter å utvide spillet for å holde på interessen til de Pokémon-fansen. Lenge har spillerne kunne utføre en rekke oppdrag for å få muligheten til å fange den legendariske pokémonen Mew, og for ikke lenge siden ble det startet en tilsvarende rekke oppdrag for å få sjansen til å fange Celebi, som er en legendarisk pokémon fra spillets andre generasjon.

I tillegg arrangeres det hver måned en såkalt «Community Day», hvor én pokémon er i fokus og dukker opp oftere enn vanlig, i tillegg til at man får mer XP for å fange pokémons. På disse dagene har spillerne også en økt sjanse for å fange en skinnende versjon av pokémonen som er i sentrum. Neste Community Day er 22. september, og er viet til Chikorita.

Det kommer sikkert til å bli en innbringende dag for Niantic, men det blir spennende å se om inntektsnivået opprettholdes nå som sommeren for alvor er på hell, og kuldegradene kryper nærmere og nærmere.

Les også
Pokémon Sword og Shield annonsert for Nintendo Switch

Kommentarer (4)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
onkel_jon
7 år siden

Niantic tjener nok minimalt på community day fordi få kjøper ting den dagen men imorgen er det raid versjonen av comunity day som beløning av oppgaver ble fullført forrige, da har alle gym moltres i 3 timer og mulighet for shiny og de fleste kjøper da ihvertfall 30-40 raid pass, 1 raid pass koster 10 kr, blir fort 4-500 per bruker da.

-KooPa
7 år siden

Du mener de fleste kjøper 30-40 raid pass? Virkelig? Her jeg bor er det stort sett barn i 8-13 års alder eller der omkring som spiller. Jeg har snakket med flere av de, da sønnen min er en av de, og det er ingen av de jeg har snakket med som bruker 1 krone på spillet.

Jeg vil tro det stemmer bra med at de fleste "voksne" spillere bruker såpass med penger, da min erfaring med et par voksne spillere gjerne kaster penger på spillet.

Schreiber
7 år siden

og det er ingen av de jeg har snakket med som bruker 1 krone på spillet.

Hele F2Pmodellen er basert på at 90% av spillerne ikke betaler en krone for noe som helst, mens de resterende 10% betaler for alle sammen. I stedet for ti personer betaler ti kroner hver i gjennomsnitt, er det en som betaler en hundrelapp, og de andre ni betaler ingenting. Profitten blir den samme uansett. :) Og ja, jeg skal gjerne innrømme at jeg alt for ofte er blandt de 10% som betaler for hele kalaset. Elder Scrolls Online er for eksempel helt gratis å spille, men jeg abonnerer med glede. og har i tillegg kjøpt noe ekstrautstyr for ekte penger, som kostymer osv. Er spillet bra, har jeg ingenting imot å bruke litt ekstra på det. Betaler heller en hundrelapp mer for et spill jeg elsker, enn fem hundrelapper for et spill som blir liggende urørt i månedsvis i backloggen.

 

On-topic er det ikke lenge til Let's Go Picachu/Eevee på Switch, og vet det vil ha diverse koblinger mot Pokemon Go. Tror f.eks man kan bruke samme pokemons i begge, så en man fanger i PG kan brukes i LG, og vice versa. Da blir det nok kjapt en del ekstra spillere i PG. :)

 

Og btw, de tjener fint lite på selve Commnity Day, men det er en fint måte å få mange flere spillere på. DET tjener de på i lengden. Er ikke uten grunn de gjør sånt. ;)

Yopaz
7 år siden

Du mener de fleste kjøper 30-40 raid pass? Virkelig? Her jeg bor er det stort sett barn i 8-13 års alder eller der omkring som spiller. Jeg har snakket med flere av de, da sønnen min er en av de, og det er ingen av de jeg har snakket med som bruker 1 krone på spillet.

Jeg vil tro det stemmer bra med at de fleste "voksne" spillere bruker såpass med penger, da min erfaring med et par voksne spillere gjerne kaster penger på spillet.

 

Det er fint mulig å kjøpe 30-40 raid-pass uten å bruke penger da de har lagt inn muligheten til å få coins ved å ta over gymmer, men kanskje ikke helt sannsynlig. Jeg kjøpte boksen som hadde 10 fordi ejg også fikk med litt andre ting som jeg ville ha.

 

Selv har jeg brukt rundt 300 kroner på spillet siden jeg startet (litt over 2 år siden) og jeg er fornøyd med det. Jeg liker spillet nok til at jeg kan støtte det med noen kroner, men ikke nok til at jeg bruker mye.

Siste fra forsiden