Pokémon Go raker fortsatt inn penger

Mobilspillet har omsatt for 21 millioner kroner i snitt hver dag siden juni.

Niantic

Pokémon Go tok verden med storm sommeren 2016. «Alle» var ute med smarttelefonene sine og siktet på monstrene som ved hjelp av AR-teknologi så ut som de befant seg rundt i den virkelige verden.

Siden den gang har interessen dabbet litt av, og det er bare tidvis at man ser en gjeng Pokémon-trenere ute på tur med telefonene sine koblet til nødladeren i lomma.

Det kan imidlertid virke som om spillerne som er igjen er god butikk for Niantic.

Fortsatt populært

Folk fortsetter å bruke penger på Pokémon Go.

Siden den store oppdateringen i juni, som innførte muligheten for å legge til venner og bytte Pokémon seg imellom, har spillerne nemlig brukt omlag 21 millioner kroner hver dag.

Det viser beregninger fra analyseselkapet SensorTower.

SensorTower beregner at spillet omsatte for rundt 15 millioner kroner om dagen i de to månedene før oppdateringen, og at 21 millioner kroner dagen tilsvarer en økning på 39 prosent.

Ifølge SuperData var Pokemon Go det tredje mest innbringende mobilspillet i juli.

Eurogamer forteller at Pokémon Go hadde 147 millioner aktive spillere i mai, som skal være det høyeste tallet siden lanseringen i 2016. VI har ikke funnet nyere tall, men det er nok ikke urimelig å anta at det tallet har vært høyere i feriemånedene.

Utvider stadig

Niantic fortsetter å utvide spillet for å holde på interessen til de Pokémon-fansen. Lenge har spillerne kunne utføre en rekke oppdrag for å få muligheten til å fange den legendariske pokémonen Mew, og for ikke lenge siden ble det startet en tilsvarende rekke oppdrag for å få sjansen til å fange Celebi, som er en legendarisk pokémon fra spillets andre generasjon.

I tillegg arrangeres det hver måned en såkalt «Community Day», hvor én pokémon er i fokus og dukker opp oftere enn vanlig, i tillegg til at man får mer XP for å fange pokémons. På disse dagene har spillerne også en økt sjanse for å fange en skinnende versjon av pokémonen som er i sentrum. Neste Community Day er 22. september, og er viet til Chikorita.

Det kommer sikkert til å bli en innbringende dag for Niantic, men det blir spennende å se om inntektsnivået opprettholdes nå som sommeren for alvor er på hell, og kuldegradene kryper nærmere og nærmere.

Les også
Pokémon Sword og Shield annonsert for Nintendo Switch

Siste fra forsiden