Pokémon GO har for lengst etablert seg som sommerens store spillfenomen, og for utvikler Niantic har suksessen så langt resultert i en pen fortjeneste. Mobilspillet er selvfølgelig helt gratis å laste ned, men gjennom kjøp av spillgjenstander har Pokémon GO tjent inn drøye 1,3 milliarder kroner siden det først ble lansert den 6. juli.
Ifølge statistikk hentet inn av nettstedet Sensor Tower bruker iOS- og Android-spillere til sammen flere millioner på Pokémon GO hver eneste dag, og kritikk mot spillets nyeste oppdatering ser ikke ut til å ha påvirket tallene.
Mer brukt enn Facebook
Siden Niantic denne uken fjernet sporingsfunksjonen i Pokémon GO og stengte nettsteder som gjorde det lettere å finne monstrene, har spillere ikke vært spesielt fornøyd med utvikleren. Det hagler med dårlige anmeldelser i både App Store og Google Play-butikken, men ifølge Sensor Tower jakter vi like mye på Pokémon nå som for en uke siden.
I gjennomsnitt brukte Pokémon GO-spillere i USA over 25 minutter på spillet hver dag før oppdateringen ble sluppet, og dette har ikke endret seg i løpet av de siste dagene. Til sammenligning tilbringer amerikanere i gjennomsnitt 23 minutter hver dag på Facebooks mobilapplikasjon – nok en pekepinn på Pokémon GOs enorme suksess.
Selv om kritikken foreløpig ikke har påvirket hvor mye vi spiller Pokémon GO er det liten tvil om at Niantic er nødt til å ta grep for å holde på sin gigantiske spillerbase. Utvikleren har lovet oss et forbedret sporingssystem og mange flere funksjoner, men hvor lenge populariteten vedvarer nå som Pokémon-sommeren sakte går mot slutten gjenstår å se.
Nylig var det også noen som «rundet» Pokémon GO.
En Reddit-bruker samlet 142 unike lommemonstre »