Kostnadene forbundet med å utvikle spill for en ny konsollgenerasjon har gått så kraftig opp at det ikke lenger lønner seg å ta sjansen på nye spillserier. Det hevder Shawn Layden, mannen som var sjef for PlayStation mellom 2014 og 2019.
I et intervju med Bloomberg anslår den tidligere Sony-toppen at det koster rundt 1,7 milliarder kroner å utvikle spill for PlayStation 5. Tallet er basert på at prisen dobler seg for hver nye konsollgenerasjon, og ifølge Layden er det nettopp den enorme prislappen som gjør at utgivere pumper ut oppfølgere fremfor å prøve nye ting.
– Om vi ikke kan hindre kostnadskurven i å klatre, er alt vi kan gjøre å minimere risikoen. Da havner man i en situasjon som heller mer mot å lage oppfølgere. […] Det som skjer er at du ender opp med tre til fire lagre med spill eller spilltyper som fortsetter å eksistere, og variasjonen forsvinner.
På spørsmål om hans egen rolle i å bygge opp denne strategien, er Layden imidlertid avvisende. Han påpeker heller at han «var med å vise verden hva fantastisk spilling kan se ut som», etter at han blant annet var med på lanseringen av spill som Uncharted 4, Spider-Man og God of War.
Intervjuet følger tidligere rapporter om at Sony ønsker å skape prestisjespill uten å ta betydelig risiko. I april gikk det rykter om at selskapet sa nei til et nytt Days Gone – en serie som angivelig ikke gjorde det bra nok i Sonys øyne – og at planen i stedet var å satse på en ny versjon av The Last of Us.
Det hører med til historien at Layden har funnet seg jobb hos Streamline Media Group, hvis mål er å hjelpe utviklere verden over med å realisere sine utviklingsdrømmer – noe han håper vil bidra til økt variasjon og skape en motvekt til de største utgiverhusene.
Sony skal for øvrig snakke mer om kommende PlayStation 5-spill denne uka.
Lover «et glimt inn i konsollens fremtid» »