Det har gått nesten syv år siden Sony slapp sitt første VR-headsett til PlayStation 4. PlayStation VR endte opp med å selge greit, og med over 5 millioner solgte enheter er det blant de bestselgende VR-headsettene på markedet.
Som en relativt rimelig, og relativt forbrukervennlig inngang til den virtuelle verdenen, fungerte PS VR ganske bra i sin tid. Årene har likevel gjort headsettets ettermæle litt mer dempet – og med en kronglete ekstraboks, få nye spillopplevelser, et mer komplekst oppsett enn det konkurrentene har bydd på de siste årene, samt en kabelspaghetti som det er vanskelig å tolerere, er det neppe mange som fremdeles har brillene liggende fremme.
Sony er nå klar med runde nummer to i sin VR-satsing. 22. februar slippes PlayStation VR2 som et påheng til PlayStation 5, og konsollgiganten har gjort betydelige grep for å sikre at det nye headsettet både er en verdig arvtager, og også et godt grunnlag for VR-opplevelser på konsoll i flere år fremover.
LES OGSÅ: Her er innmaten til PlayStation VR2 »
VR for alle!
Flere av de ledende aktørene på VR-markedet har gjort store grep de siste årene for å sørge for at terskelen for å hoppe inn i den virtuelle virkeligheten har blitt lavere, og her har også Sony gjort smarte grep med PS VR 2. I stedet for å spore håndkontrollere og headsettet via et eksternt kamera, har de brutt ned hele pakka til kun to ting: headsettet og de to håndkontrollerne.
Brillene plugges inn i USB-C-inngangen i fronten av PlayStation 5 med en 4,5 meter lang kabel, og registreres automatisk av konsollen som et påheng. De trådløse kontrollerne pares til konsollen med den medfølgende ladekabelen uten problemer. For lyd følger det med et sett med helt greie øreplugger som har et eget feste bak på rammen til brillene, men man kan erstatte disse med sine egne klokker eller plugger – så lenge de bruker mini-jack. Brillene har også en innebygget mikrofon. Totalt sett elimineres kabelkrøll så langt det lar seg gjøre. Det er så enkelt som det kan være.
Selvfølgelig: dersom headsettet hadde vært trådløst, hadde det vært hakket bedre. Vi vet at Sony snuser på muligheten, men at de for øyeblikket har landet på at en trådet variant er det beste akkurat nå.
Som med de fleste nyere VR-briller lar PS VR2 deg velge om du vil bruke brillene sittende eller stående. For å bruke romskala krever headsettet at du har et ledig område på minst 2 kvadratmeter å boltre deg i, noe som de fleste bør kunne sikre seg ved å omrokkere noen møbler.
Selve oppsettet av romskala er imponerende enkelt. De utvendige kameraene ber deg om å se deg rundt, og registrerer selv et overraskende nøyaktig anslag av hvor kanter og hindre befinner seg rundt deg. Og til slutt får du finpusse området selv med håndkontrollerne, og forsikre deg om at headsettet har målt gulvhøyden riktig.
Når du først har satt opp et bestemt område, husker brillene oppsettet hver gang du skrur på konsollen på nytt. Brillene bruker et par sekunder på å orientere seg, og som regel går det smertefritt. Under testperioden opplevde jeg kun én gang at brillene ikke gjenkjente området, og måtte gjøre et nytt oppsett. Det tok knapt et minutt, og var helt smertefritt.
I likhet med forgjengeren, sendes det ut et videosignal til TV-en som speiler det som skjer i brillene. Dermed kan andre se hva som skjer inne i den virtuelle verdenen, noe som nok er et trekkplaster for dem som ønsker å vise frem headsettet til gjengen.
På fronten foran brillene finnes det en knapp som gjør at du ser rommet rundt deg i et svart hvitt filter via de fire kameraene på forsiden av brillene, dersom du skulle trenge å plukke opp noe eller få orientert deg i rommet.
Konkurransedyktig innmat
Dersom vi koker PlayStation VR2 ned til spesifikasjonene, er det temmelig imponerende tall og funksjoner på plass her. Med OLED-skjerm med oppløsning på 2000 x 2040 piskler per øye og en bildefrekvens på opp til 120 Hz, er PS VR2 hakket hvassere enn Meta Quest 2 (tidligere Oculus Quest 2), og ikke langt fra det betydelig dyrere headsettet HTC Vive Pro 2. Og sammenlignet med forgjengeren byr PS VR2 på en fire ganger så god oppløsning.
Oppløsning | Høyeste bildefrekvens | Synsfelt | |
---|---|---|---|
PS VR | 960 x 1080 per øye | 120 Hz | 100 grader |
PS VR2 | 2000 x 2040 per øye | 120 Hz | 110 grader |
Meta Quest 2 | 1832 x 1920 per øye | 120 Hz | 90 grader |
HTC Vive Pro 2 | 2448 x 2448 per øye | 120 Hz | 120 grader |
I bruk er det vanskelig å ikke bli imponert av brillene. Lanserinsspillet Horizon Call of the Mountain byr på et bredt fargespekter med gode mørke og lyse toner, og det er minimalt av den såkalte «screendoor-effekten» å spore her. Et heldekkende gummivisir rundt linsene gjør at det ikke blør dagslys inn gjennom kantene. På knappe 560 gram er brillene på nivå med de andre på markedet, og man kan ha dem på i lang tid uten å bli sliten i nakken. Sony har også valgt å bygge inn en enkel vibrering i headsettet som nok fungerer best når det brukes sparsommelig.
Når man trer headsettet på hodet kan man stramme inn med en skrue bak, samt justere visiravstanden med en knapp på høyrekanten av brillene. Slik får man justert brillene til sitt eget hode. En egen skruknott på venstre side av brullene lar deg justere avstanden mellom pupillene på enkelt vis.
Helt komfortabelt blir det likevel ikke, men jeg har fremdeles til gode å teste et VR-headsett som ikke gjør meg sliten i hodet etter et par timer spilling. PS VR2 er vel så god her som resten.
På innsiden har PS VR2 et sett med IR-kamera som sporer øynene dine. Av alle funksjonene til headsettet er nok dette den jeg har blitt mest imponert over. Øyesporingen åpner for en rekke nye muligheter for VR-headsettet som påvirker både spilling og navigering dramatisk.
For eksempel kan man navigere menyer bare ved å se i retning av knappene man ønsker å trykke på. Hakket mer spennende er det likevel at øyesporingen åpner opp for en ny måte å tegne opp grafikken på. Dette kalles «foveated rendering» og går i bunn og grunn ut på at man kan fokusere på å tegne opp de områdene der spilleren ser i høyere detalj enn områdene der øynene ikke fokuserer, og dermed optimalisere grafikken rundt dette. Jeg er temmelig sikker på at Horizon Call of the Mountain bruker nettopp denne funksjonen for å by på de vakre omgivelsene sine, uten at det distraherer det grann.
En annen interessant bruksområde for øyesporingen er blunking, og hvordan det kan implementeres som en spillmekanikk. Det kommende skrekkspillet The Dark Pitcures: Switchback VR bruker blunking på skrekkelig vis. I spillet befinner man seg for eksempel i et rom med en gruppe menneskelignende dukker som står stille – helt til man blunker, og de plutselig har endret posisjon, og kryper stadig nærmere deg. Grøss.
Fremover håper jeg at spillutviklere drar nytte av denne øyesporingen på spennende måter, for jeg tror oppriktig talt at det er noe av det mest interessante VR kan ha å by på.
Gode kontrollere
I motsetning til den halvbakte løsningen med PS Move og kameraet som forløperen benyttet seg av, har PS VR2 et sett kontrollere som følger med når man kjøper headsettet. Disse nye Sense-kontrollerne har en rund form som man plasserer hendene inn i for å gripe tak. Kontrollerne har hver sin analogstikke, hver sin tommelknapp, hver sin adaptiv trigger på baksiden (lik den i PlayStation 5-kontrolleren), og de vanlige PlayStation-symbolknappene. Disse knappene er dog fordelt på de to, slik at kryss og runding er på den ene, mens trekant og firkant er på den andre. De har også den samme haptiske vibreringen som konsollens vanlige kontrollere byr på.
I tillegg har hver kontroller sensorer som sporer fingerposisjonene til tommel, pekefinger og mellomfingerne til spilleren. Så langt har jeg ikke fått testet spill som bruker dette i utstrakt grad, men i Horizon Call of the Mountain kan man eksperimentere med forskjellige håndgestikuleringer. Akkurat i dette tillfellet er det dog litt vrient å få til veldig stabile resultater, men det kan være en tilvenningssak, og noe man tar høyde for i spill som bruker funksjonene mer aktivt.
Kontrollerne spores i rommet ved hjelp av infrarøde sensorer som plukkes opp av de fire kameraene på fronten av PS VR2-visiret, og byr på en svært nøyaktig posisjonssporing. Det eneste aberet med sporingen er at kontrollerne ikke spores bak headsettet, siden det ikke er noen kamera der. Dette er noe som av og til ble merkbart i hektiske situasjoner i Horizon Call of the Mountain, der det en sjelden gang ble vanskelig å plukke frem piler fra bak ryggen dersom bevegelsene ble for brå. Akkurat dette er et lite aber, men langt fra ødeleggende.
I bruk tar det mellom 6 og 7 timer før kontrollene må lades. Dette er i tråd med ladetiden til DualSense-kontrolleren til PlayStation 5, og er litt knappere enn vi skulle ønske. At de lades separat kan også by på litt hodebry – fronten på PlayStation 5 har kun én ladeutgang. Heldigivs er det ganske lett å lade via andre USB-adaptere eller en powerbank, men helt smidig er det uansett ikke uten en dockingstasjon som dessverre må kjøpes separat.
Alt i alt er Sense-kontrollerne gode, og føles naturlige i bruk etter litt tilvenning. Her har Sony lagt grunnlaget for kontrollere som kan by på gode og varierte VR-opplevelser, som også er avanserte nok til å være kompatible med nesten alt av eksisterende VR-spill.
Så var det spillene, da …
Som alltid står og faller nye plattformer på spillene. Med over hundre spill underveis til PS VR2, virker det som om fremtiden er sikret, men ved lansering er det et mer slunkent tilbud. Sony slipper selv sitt første VR-storspill med Horizon Call of the Mountain, som er et spill alle som plukker opp headsettet på lansering bør sikre seg.
LES OGSÅ: Vår anmeldelse av Horizon Call of the Mountain »
Det andre store pushet fra Sony er en egen gratis VR-oppgradering til fjorårets Gran Turismo 7. Vi har ikke selv fått testet denne varianten siden den ikke er tilgjengelig før lanseringdatoen til headsettet, men vitnesbyrd fra testere som har fått prøve dette på messer for noen måneder siden har vært svært positive. Fyrverkerispillet Fantavision 202X får også VR-støtte når det slippes 22. februar.
Ellers ligger det et knippe lanseringer litt frem i tid. Supermassive Games slipper som nevnt PS VR2-eksklusive The Dark Pitcures: Switchback VR i midten av mars, og skytespillet Firewall Ultra skal slippes senere i år. Smilegate har en plan om å slippe skytespillet Crossfire: Sierra Squad på headsettet til sommeren.
Sett bort fra Horizons VR-inntog, og Gran Turismo 7s VR-oppdatering, er utvalget av nyheter ellers litt avgrenset. Her får vi stort sett oppussede versjoner av spill som vi enten har sett på forgjengerheadsettet til Sony, eller porteringer av spill som har gått sin seiersgang på andre plattformer. Her finner vi godbiter som Beat Saber, Rez Infinite, Thumper og Tetris Effect, som vi allerede vet byr på god VR-moro.
PS VR2-spill som slippes i lanseringsvinduet (innen mars) :
- After the Fall (Vertigo Games)
- Altair Breaker (Thirdverse)
- Before Your Eyes (Skybound Interactive, lanseringsvinduet)
- Cities VR (Fast Travel Games)
- Cosmonious High (Owlchemy Labs)
- Creed: Rise to Glory – Championship Edition (Survios, llanseringsvinduet)
- The Dark Pictures: Switchback (Supermassive, lanseringsvinduet)
- Demeo (Resolution Games)
- Dyschronia: Chronos Alternate (MyDearest Inc., Perp Games)
- Fantavision 202X (Cosmo Machia, Inc.)
- Gran Turismo 7 (via en gratis oppdatering til spillet på PlayStation 5)
- Horizon Call of the Mountain (Firesprite, Guerrilla)
- Job Simulator (Owlchemy Labs)
- Jurassic World Aftermath (Coatsink)
- Kayak VR: Mirage (Better Than Life)
- Kizuna AI – Touch the Beat! (Gemdrops, Inc.)
- The Last Clockwinder (Pontoco/Cyan Worlds)
- The Light Brigade (Funktronic Labs, et kjøp gir både versjonene til PS VR og PS VR2)
- Moss 1 & 2 Remaster (Polyarc)
- NFL Pro Era (StatusPro, Inc., gratis oppgradering til PS VR2)
- No Man’s Sky (Hello Games, lanseringsvinduet)
- Pavlov VR (Vankrupt)
- Pistol Whip (Cloudhead, gratis oppgradering)
- Puzzling Places (Realities.io, gratis oppgraderig)
- Resident Evil Village (Capcom, via en gratis oppdatering til PS5-versjonen av spillet)
- Rez Infinite (Enhance)
- Song in the Smoke (17 Bit)
- Star Wars: Tales from the Galaxy’s Edge – Enhanced Edition (ILMxLAB)
- Synth Riders (Kluge Interactive, gratis oppgradering)
- The Tale of Onogoro (Amata K.K)
- Tentacular (Devolver)
- Tetris Effect: Connected (Enhance)
- Thumper (Drool LLC)
- The Walking Dead: Saints & Sinners: Ch. 2: Retribution (Skydance, lanseringsvinduet)
- Townsmen VR (Handy Games)
- Vacation Simulator (Owlchemy Labs)
- What the Bat (Triband)
- Zenith: The Last City (Ramen VR, gratis oppgradering)
Det er en god del snadder blant disse klassikerne, og for mange er nok dette første møte med flere av dem, men som alltid skulle vi gjerne sett litt mer nytt når en ny plattform først lanseres. Heldigvis virker brillene såppas fremtidssikret at vi regner med at de fleste store VR-spillene fremover får en egen versjon til PS VR2.
Vi må også nevne at PS VR2 ikke er kompatibel med spill fra Sonys forrige headsett. For dem som har investert tungt i VR-spill på PlayStation til nå er nok dette ganske surt, samtidig som det er et forståelig kompromiss. De to headsettene er såppas forskjellige i hvordan de fungerer at det må gjøres en god del arbeid for hvert spill for å få det til å fungere.
Enkelte spillutviklere har valgt å tilby gratis oppdateringer til individuelle PS VR-spill, så helt mørkt er det ikke. Spill som for eksempel No Man's Sky, Pistol Whip og The Walking Dead: Saints & Sinners er på denne lista, sammen med om lag tjue andre bekreftede titler så langt.
Konklusjon
Med PS VR2 har Sony levert et av markedets beste og mest brukervennlige VR-headsett. Sammenlignet med forgjengeren er det utrolig lett å sette opp og komme igang, og med kun én kabel å forholde seg til er det lite som kan gå skeis.
Spennende funksjonalitet i både headsettet og de godt designede Sense-kontrollerne legger grunnlaget for en fremoverrettet og konkurransedyktig VR-opplevelse som neppe kommer til å bli utdatert med det første. Særlig imponerende er øyesporingen inne i brillene. Her er det mye utappet potensial for unike opplevelser.
Det er lett å skjære en grimase over prisen. Med en pris på 6690 kroner for kun headsettet, og 7290 kroner om man slenger med lanseringsspillet Horizon Call of the Mountain, er det vanskelig å komme unna at dette er hakket mindre økonomivennlig enn forgjengeren. Til gjengjeld virker prisen forståelig når man tar spesifikasjonene og funksjonaliteten med i beregningen. Kvalitet koster.
Headsettet kommer til å ha over 30 spill tilgjengelige i lanseringsperioden februar og mars, og selv om listen inneholder mye snadder som vi allerede har spilt på andre headsett, skulle vi gjerne sett en eller to eksklusive og fremoverlente nye titler til. Vi satser på at Sony allerede har begynt å legge planene for den nye bølgen med VR-spill.
PlayStation VR2 slippes 22. februar. Headsettet kan kun brukes sammen med PlayStation 5. Testen er basert på et eksemplar vi fikk fra Sony før lansering