VR-teknologien er ennå relativt ny, og hittil har vi ikke hatt allverdens med grunnlag for å avgjøre hvor suksessfull teknologien har vært fra et forbrukerperspektiv. Nå foreligger det imidlertid tall som gir grunn til optimisme på VR-fenomenets vegne.
I et intervju med avisen New York Times kunne nemlig sjefen for Sony Interactive Entertainment, Andrew House, opplyse at deres PlayStation VR-briller har solgt i 915 000 eksemplarer per 19. februar, cirka fire måneder etter lanseringen.
Sony hadde ambisjoner om å selge én million VR-briller i løpet av de første seks månedene, og siden salgstallet mest sannsynlig vil passere dette målet med god margin har salget dermed overgått selskapets egne forventninger.
Langt foran konkurrentene
Når det gjelder hovedkonkurrentene HTC Vive og Oculus Rift foreligger det ikke offisielle salgstall for disse, men ifølge New York Times har et markedsforskningsselskap ved navn SuperData Research estimert at disse har solgt i henholdsvis 420 000 og 243 000 eksemplarer.
Om dette stemmer er det med andre ord PlayStation VR som leder an med et ganske solid forsprang på VR-fronten. PlayStation VR ble for ordens skyld også lansert flere måneder senere enn både Oculus Rift og HTC Vive.
Sonys VR-briller er som kjent ikke fullt like avanserte som konkurrentene sine, men har samtidig den fordelen at de er vesentlig rimeligere enn både Rift og Vive, og det kan se ut som dette har vært en viktig faktor blant forbrukere.
PlayStation VR har også den fordelen at brillene selges som ekstrautstyr til en konsoll som allerede er veldig populær. Som vi meldte i desember har PlayStation 4 nå rundet milepælen på 50 millioner enheter, vesentlig mer enn konkurrentene. PlayStation VR byr dessuten på solide VR-opplevelser, som vår anmelder kan signere på etter å ha lidd seg gjennom VR-versjonen av Resident Evil 7: Biohazard.
Det kommer stadig mer spennende VR-innhold: Bethesda har gjort store fremskritt med VR-versjonen av Fallout 4 »