PlayStation - Concord

PlayStation planlegger mer testing for å unngå ny Concord-fiasko

PlayStation Publishing

Med milliarder av kroner brukt på utvikling og kun to uker på markedet, står Concord som en av spillhistoriens aller største fiaskoer. Nå lover utgiver Sony å være mer grundig i forhåndsarbeidet, for å unngå lignende situasjoner i fremtiden.

I selskapets nyeste kvartalsrapport påpekte Sony-sjef Hiroki Totoki (via VGC) at det er umulig å vite helt hvordan et spill vil gå før man har lansert det. Han erkjente imidlertid at man alltid kan gjøre mer.

– Vi er fortsatt i læringsfasen og med nye spillserier vet man selvfølgelig aldri resultatet før du prøver. Så for oss, nå som vi ser tilbake på det, trenger vi antakeligvis flere runder med testing – inkludert brukertesting eller intern evaluering, og justert timing for de rundene. Så må vi dra i gang dem tidligere, og vi burde ha gjort de testene mye tidligere enn hva vi gjorde, sa Totoki.

Sadahiko Hayakawa, en annen Sony-topp, understreket at selskapet lærte mye fra lanseringene av både Concord og Helldivers 2. Sistnevnte var langt mer vellykket, men sto for viktig lærdom for fremtidige prosjekter.

Ellers i kvartalsrapporten sin, delte Sony at PlayStation 5 har solgt 65 millioner eksemplarer siden lanseringen i 2020. Den oppgraderte varianten, PlayStation 5 Pro, ble lansert forrige uke og var ikke inkludert i den nyeste kvartalsrapporten.

LES OGSÅ: Sony legger ned Concord-studioet »

Siste fra forsiden