LONDON (Gamer.no): Det begynte som et nytt Getaway-spill, ble til Home, og har forandret seg mye fra annonseringen for tre år siden. Der konkurrentene Microsoft og Nintendo er fokuserte på hvert sitt felt, favner Home så bredt som det er mulig for en onlinetjeneste å gjøre. Det er dels MMO, dels reklameplattform og i bunn og grunn et sosialt nettverk Sony håper vil samle alle som bruker Playstation 3, uansett hva de bruker den til.
Der Nintendo og Microsoft tilbyr ikoniske avatarer med påklistrede fjes, byr Sony på forsøksvis fotorealistiske figurer som kan formes fullstendig av brukeren. Istedet for trivelig bakgrunnsmusikk og navigasjonsgrensesnitt, tilbyr Home interaktive, virkelighetsnære områder (kalt «spaces») der spillere kan møtes, prate og spille. Home er grensesprengende, veldig typisk Sony og det er neimen ikke lett å si noe om hvorvidt det kommer til å holde alle løftene som er gjort på dets vegne.
Man trenger ku for å melke
Vår første demonstrasjon viser et reklameområde laget av Red Bull, med Red Bulls luftkappløp i Thailand som tema. Thailand er umiddelbart gjenkjennelig, et interaktivt postkort med himmel, jungel, sandstrender og asurblått hav som forventet. Grafikken er ikke slående, men den er kompetent og konsistent og inntrykket skades bare av manglende kantutjevning. Red Bull-området føles ikke like sterilt og antiseptisk som Sonys egne områder, heller.
Vi får demonstrert et minispill som dreier seg om å manøvrere fly mellom porter. Det er ikke slående vellaget, men det er ingen synlige glipper eller svakheter.
– Et av målene våre er å få utviklingsverktøyene til Home hundre prosent basert på skriptspråket LUA, slik at designprosessen ikke krever så mange programmerere, forteller Martijn van der Meulen, produsent på Home-prosjektet, til Gamer.no.
Dette er et av leddene i Sonys plan om å gjøre Home så utviklervennlig som mulig. Færre programmerere betyr billigere utvikling, ettersom utviklingsteamene ikke trenger bestå av annet enn designere og kunsthåndverkere.
– Vi støtter alle vanlige modellformater og utviklere kan eksportere geometri og lysrigger rett fra Maya til Home, fortsetter van der Meulen.
Det betyr at spillutviklere ikke trenger å bygge grafikk spesielt for Home, men kan bruke de samme grafiske elementene som i spillene sine.
– Det trenger ikke koste mye å være tilstede i Home. Det er ikke en plattform tilrettelagt for de store utgiverne. Tvert om er Home en økonomisk måte å treffe den lukrative målgruppen vår, og mange aktører er interesserte i Home som en kanal direkte til forbrukerne, forteller prosjektleder Daniel Hill.
Det betyr merkevarer fra bilprodusenten Audi, klesprodusenten Diesel og den franske møbelprodusenten Ligne Roset. Den kommende superheltfilmen Watchmen har etter sigende allerede et område på Home der spillere kan se traileren og treffe andre fans.
Mesteparten av det vi ser i Home er reklamemateriell. Alt fra Red Bull-flystevnet til et messeområde Sony skal bruke til å vise frem PSP 3000 er først og fremst tilstede for å få deg til å kjøpe noe. Er det egentlig reklame Playstation 3 trenger mer av?
Arena for spill, ikke brukerskapt innhold
– Mange av brukerne våre har vært logget inn hver eneste dag siden de fikk tilgang på den lukkede Home-betaen. Vi får tilbakemeldinger om at folk setter pris på tjenesten, og at de treffer mange likesinnede her, forteller designer Stephen Routledge. Han forsikrer oss om at Home ikke bare er en reklameplattform, men først og fremst utviklet med spillerne i tankene.
I tillegg til reklameområdene har spillere muligheten til å lage klubbhus til klanene sine, med egen innredning, oppslagstavle og arkadespill for å gi følelsen av å ha et tilholdssted. I tillegg har alle brukere en egen leilighet der de kan stille ut trofeer og andre gjenstander de har funnet eller vunnet. Dessuten er det en kino og et diskotek der det er meningen at folk skal kunne møtes.
Uansett hvordan du bruker Home vil du stort sett være omgitt av likesinnede. Tanken er at Playstation-opplevelsen skal forankres i Home.
Sony-representantene er derimot mer unnvikende når vi spør om hvilke andre funksjoner Home har, utover som sosialt nettverk. Det virker naturlig å anta at Youtube-klipp og annen media skulle gli rett inn i Home, men slik er det ikke. Selv om du har tilgang til nettleseren fra Home, kan man for øyeblikket ikke sette opp sine egne bilder eller videoklipp noe sted. Hill presiserer:
– Vi tenker ikke på brukerskapt innhold før vi vet at det vil tilføre tjenesten noe. For øyeblikket er vi mest opptatt av å tilføre folks spillopplevelser noe mer. Tanken er dessuten å gi Home en helt egen profil: Du kan ikke invitere noen hjem til deg via Youtube og vise dem den nye tapeten du har designet.
Det virker som om Sony, selv om de vil virke som om de har planene klare, ikke vet helt hvor de står i forhold til brukerskapt innhold. Sony har slått fast at deres nye satsningsområde er «Game 3.0», og at denne generasjonen ville bli vunnet av den aktøren som klarer å tilby brukerskapte spillopplevelser på en ryddig og effektiv måte. De har vist seg mer smidige enn Microsoft med hensyn til modifikasjoner av spill, som for eksempel Unreal Tournament 3, men det virker ikke som de er like klare til å la brukerne forme Home.
Liflige løfter
Folk sitter og pludrer, noen danser eller leker seg med en av de få tilgjengelige gjenstandene: En liten maskin som blåser bobler. Andre spiller damm eller sjakk ved et av de mange brettene som er stilt opp langs en liten bekk. Akkurat nå byr ikke Home på særlig mye innhold du ikke kan finne andre steder, bare et lite utvalg brettspill og et par nokså underveldende arkadespill.
Det er ingenting i veien med ambisjonsnivået til Sony, men det er betimelig å spørre seg hvem i alle dager det er som skal ha glede av dette. Selv om de kliniske områdene til Sony med tiden vil bli supplert med mer atmosfæriske områder fra spillutviklere og kjøpesenteret vil få flere butikker ettersom tjenesten rulles ut, er det en distinkt mangel på appell her.
Sonys avatarer ser fjerne og uttrykksløse ut der de står og danser helt synkront inne på discoen, uten noe av sjarmen til Nintendo og Microsofts respektive løsninger. En av designerne viser oss verktøyet som brukes til å forme figurer. Istedet for en samling øyne, neser og munner som kan klistres på ferdige hodeformer, presenterer grensesnittet deg med et hav av muligheter. Nesebredde. Øyedybde. Kranieomkrets. Hårfeste.
Det er noe dypt forunderlig over dette tungvinne, upersonlige systemet der du ikke foretar beslutninger men heller pirker deg frem og tilbake mellom ulike grader av utilfredsstillelse. Jeg klarer ikke se dette bli noen slager på linje med Mii-ene. Figurene til Sony ser ikke ut til å ha ikoniske kvaliteter, og mange av dem vi ser rundt omkring i Home er lite tiltalende.
Tilrettelegger for hobbyutviklere
Home har derimot muligheter langt utover det som er umiddelbart åpenbart. Siden alt innholdet i Home kan skriptes med LUA, vil det være lett for Sony å gjøre utviklingsverktøy tilgjengelig for brukerne sine uten å kompromittere tjenestens sikkerhet. Men Hill vil ikke love noe:
– Vi er først og fremst opptatt av at vi bygger denslags funksjonalitet av de rette årsakene. Det er et komplekst problem, nærmest et minefelt.
Sony har lagt vekt på at utviklingsverktøyene til Home er robuste og velutviklede, og tar høyde for at utviklere helst ikke vil bruke så mye penger på Home-satsingen sin. Målet er at utviklingen skal involvere så lite programmering som mulig, hvilket høres ut som et svært godt utgangspunkt for et rikt hobbyutviklingsmiljø der brukerne selv bygger på Homes funksjonalitet.
Vi spør om Homes utviklingsmiljø med tiden vil kunne konkurrere med Microsofts XNA om å vinne aspirerende utvikleres gunst. Muligheten til å lage sine egne spill og stille dem ut i hjemmeområdet sitt er forlokkende.
– Ja, det er selvsagt noe vi ser på. Det viktigste er at verktøyene er bedre enn alle andre løsninger på markedet, svarer Hill.
Akkurat nå satser Sony imidlertid på kjernefunksjonaliteten, den stabile plattformen som alt innholdet i fremtiden skal stables på.
– Det virker kanskje rart at vi ikke er ferdige med kjernefunksjonaliteten før nå. Vi gikk litt for langt i vår fokus på onlinemediets mange muligheter, og mistet spillfunksjonaliteten vår av syne. Det er nettopp derfor vi har utsatt Home så mange ganger: For å gjøre det så tilgjengelig som mulig for spillere, forklarer Hill.
D-Dagen
Playstation Home er en satsning som er vanskelig å sette i noen bås eller si noe avgjørende om før det har hatt tid til å utvikle seg, i likhet med et massivt onlinespill. Tjenestene som blir tilgjengelige fra dagen Home åpnes for massene vil sannsynligvis ikke sette så mange hjerter i brann.
Alle har like leiligheter, de samme klærne å velge mellom og ingen egentlig grunn til å være i Home, utover at de er nysgjerrige. Det spørs om hardcore-spillere vil være så interesserte i å innrede leiligheten sin uten noe system til å vurdere innsatsen deres, og det er neimen ikke sikkert at Home er tilgjengelig nok til at folk som ikke ellers spiller spill vil klare å ha så mye glede av det.
Det kanskje mest interessante av alt er hva ryddige, men overdådige, Home vil forvandle seg til når brukerne tar over systemet. Vil Sony la dem ta over? Det vil være meningsløst å hindre dem ettersom det er hele poenget med sosiale plattformer, men Sony er urutinert. Deres store satsing på brukerskapt innhold, Littlebigplanet, blir luket for upassende innhold uten at brukerne engang blir gjort klar over hva de har gjort feil. Sony virker redd for å overlate kontroll til brukerne sine, hvilket undergraver hele filosofien bak brukerskapt innhold: Tilby verktøy, la brukerne utfolde seg.
Home er den kanskje aller mest spennende utviklingen på Playstation 3 siden den ble lansert, men kanskje ikke av de grunnene Sony skulle ønske. Det ser ut til å være en ambisiøs, velutviklet og fleksibel plattform, men så lenge Sony legger tøyler på brukernes uttrykksmuligheter, risikerer de å gjøre seg selv sanitære og overflødige i en internettkultur der alt er lov.
Home er tilgjengelig som åpen betaversjon for alle eiere av Playstation 3.