PlayStation er en av mange store aktører som bruker Facebook til å reklamere for sine produkter, men nå har selskapet fjernet all annonsering fra plattformen. Det melder Gamesindustry.biz.
I en uttalelse til nettstedet opplyser PlayStation at de har trukket alt av Facebook-annonser for å gi sin støtte til et initiativ kalt «Stop Hate for Profit».
Stop Hate for Profit, som både har en egen nettside og en populær emneknagg på Twitter ble startet som en reaksjon på at Facebook ifølge initiativtakerne ikke har tatt nødvendige grep for å fjerne hatefullt innhold – i motsetning til mange andre plattformer.
Bredt initiativ
Fjerningen av annonser omfatter både Facebook og Instagram, og er et midlertidig grep som skal være ut juli måned.
PlayStation følger flere andre store selskaper som allerede har boikottet Facebook. Disse omfatter blant andre Coca Cola, Microsoft, Starbucks, Honda og Ford. En lengre liste over øvrige aktører som har gitt sin støtte til initiativet ligger ute på hjemmesiden.
Den siste tiden har flere internettjenester gått hardt til verks mot det de definerer som hatefullt innhold og problematiske ytringer. Som Gamer.no rapporterte nylig ble for eksempel Donald Trumps kampanjekanal på Twitch midlertidig suspendert.
Facebook-sjefen Mark Zuckberg ser for øvrig ut til å ta boikotten med knusende ro. Ifølge nettavisen The Information skal Zuckerberg ha uttalt overfor ansatte i selskapet at annonsørene snart vil komme tilbake til plattformen, og at Facebook ikke akter å gi etter for press fra selskaper som til tross for størrelsen kun utgjør en liten del av plattformens inntekter.
Les også: Twitch-streameren Byron «Reckful» Bernstein er død »