Det var tilbake i 2018 at Microsoft og Xbox slo et slag for funksjonshemmede spillfans, med den høytilpasselige spillkontrolleren Xbox Adaptive Controller. Nå følger Sony etter, med det PlayStation-makeren foreløpig kaller Project Leonardo.
Den nye PlayStation 5-kontrolleren ble offisielt avduket under teknologimessa CES. Project Leonardo, som bare er en arbeidstittel, beskrives som Sonys neste steg i å gjøre spilling mer tilgjengelig for alle – spesielt de som ikke klarer å bruke en tradisjonell kontroller.
Kontrolleren er designet i samarbeid med tilgjengelighetseksperter og organisasjoner som AbleGamers, SpecialEffect og Stack Up. Sammen med disse har Sony kommet frem til et design som lar brukere bygge sin egen kontroller etter både ønske og behov.
Mens Xbox Adaptive Controller lar spillere plugge inn sine egne kontrollere og knapper, har Project Leonardo et mer fast design. Samtlige knapper kan likevel bytte posisjon, og man kan også justere hva de ulike knappene gjør i spillet. Her kan man også sette opp slik at én knapp trykker på to knapper samtidig, for spill som krever det.
– Vi landet på et todelt kontrollerdesign som åpner for nesten fri posisjonering av venstre og høyre stikke, kan brukes uten at man er nødt til å holde den, og som er veldig fleksibel i hvordan man plasserer knapper og stikker, forklarer Sony-designer So Morimoto.
Videre lover Sony at den nye kontrolleren kan kombineres med annet PlayStation 5-tilbehør. For eksempel kan man bruke DualSense-kontrolleren i venstre hånd, mens Project Leonardo styres med høyre hånd, en fot eller hva som måtte passe best for spilleren.
PlayStation har foreløpig ikke satt noen slippdato for Project Leonardo. Sjefen for plattformopplevelse hos Sony Interactive Entertainment forteller at teamet jobber videre med å teste produktet og samle tilbakemeldinger fra spillere. Mer informasjon vil så deles etter hvert.
LES OGSÅ: Xbox Adaptive Controller er et mesterverk i design og en seier for spillbransjen »