Tallkrigen mellom Microsoft og Sony har begynt for alvor nå. For en knapp måned siden fortalte Xbox One-pådriveren at de har planer om å gi ut 15 eksklusive titler til den kommende konsollen i løpet av det første salgsåret. Av disse skal åtte være nye merkevarer.
Sony sier nå i praksis «min spillbunke er større enn din», og smeller til med å love 20 eksklusive titler fra sine egne studio i løpet av PlayStation 4s første år på markedet. I tillegg skryter de, via Sony Computer Entertainment Europe-toppen Jim Ryan, av å ha 30 spill under utvikling til den nye kraftpluggen som konkurrerer med Xbox One i høst. Dette melder Gamereactor.
– 12 av spillene er nye merkevarer. Det er en hel drøss som skjer nå, og vi må holde litt igjen. Vi har Gamescom som arena for oss europeere, og vi må jo ha noe å vise på Gamescom også, ikke sant?, lokker Riley i Gamereactor-intervjuet.
Har fått se fem allerede
Det er ikke lett å tyde kaffegruten til Microsoft og Sony her. Mest sannsynlig slenger begge konsollprodusentene småspill og forventede partyspill som Singstar og Buzz inn i ligningen, og mest sannsynlig tar det litt tid før vi får se glimt av hva Sony har i ermet.
På nåværende tidspunkt har vi fått se Killzone: Shadow Fall, DriveClub, Knack, Infamous: Second Son og The Order: 1886. Vi regner med at Gamescom bringer med seg mer nestegenerasjonssnadder.
Les også: Microsoft har øremerket 6 millarder til eksklusive spill Les også: Ratchet & Clank-skaperne skifter beite